Grunder i småbarnspedagogik (5 sp)
Kod: VAL21030-3010
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 01.09.2025
Tajmning
25.08.2025 - 30.11.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
- Alexandra Båsk
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande
- kan arbeta enligt småbarnspedagogikens värdegrund, läroplansgrunder och rekommendationer
- kan i samarbete med övrig personal planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och utveckla verksamheten och lärmiljön
- kan främja och stöda barnets och familjens delaktighet och påverkningsmöjligheter
- kan främja barnets och familjernas likabehandling, jämlikhet och trygghet och kan verka för en miljö som respekterar mångfald
- uppvisar en sensitiv barnsyn och kan stöda vårdnadshavarna i fostringsarbetet
Innehåll
- lagstiftning som gäller småbarnspedagogik
- läroplansgrunder och rekommendationer
- pedagogisk dokumentation, barncentrerad utvärdering och kvalitets- och utvecklingsarbete
- barns och familjers delaktighet och möjligheter till påverkan
- dialogiskt fostringssamarbete
- kulturell mångfald som resurs
- fostrings- och lärmiljöns betydelse för barnets utveckling, lärande och välbefinnande
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- normkritisk pedagogik
Tid och plats
Novia i Vasa, Alere
Wolffskavägen 31, Vasa
Närstudier enligt förverkligandets schema i Peppi.
Undervisningen är inplanerad enligt följande för USO24D-V som läser tilläggsbehörigheten som socionom inom småbarnspedagogik.
8.9, kl.8.15-11.45. Tema: Kursintroduktion & introduktion till ämnesområdet, Lagstiftning och styrdokument inom småbarnspedagogiken, Grupparbete Lärområden inom småbarnspedagogik /Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
19.9, kl. 12.30-15.00. Tema: Fostrings- och lärmiljöns betydelse inom småbarnspedagogiken.
29.9, kl 13-16. Online tillfälle - interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken (YA, ÅA, Novia).
7.10, kl. 12.30-16.15. Tema: Pedagogisk dokumentation. Resursstarka barn. Planering/handledning inför evenemang för daghemsbarn vid daghemmet Solbackens daghem.
23.10, kl. 8.15-11.45. Tema: Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken och simulering.
6.11, kl. 13-16. Gästföreläsning Förbundet Hem och Skola: Johanna Söderberg.
12.11, kl. 13-15. SOAMK vaka tapahtuma, online.
20.11, kl. 8.15-12. Kurstentamen i klass.
24.11, kl. 14-16. Online med studerande från Åbo; Tema: Socionomens inom småbarnspedagogik; kompetenser uppgiftsbeskrivning och arbetsmöjligheter.
25.11, kl. 9.15-12. Examination Temaseminarier.
26.11, kl. 13-16. Examination Temaseminarier och kursavslut.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material om socionomen inom småbarnspedagogik att läsa inför den 29.9:
Helminen, J. (2021). Varhaiskasvatuksen sosionomi – osallistavan työn ja verkostotyön asiantuntija. Julkaisussa V., Lund & P., Väliaho (toim.). Uudet tuulet – varhaiskasvatus matkalle tulevaisuuteen (s. 16–22). (Laurea-julkaisut 162). Laurea-ammattikorkeakoulu.
Makkonen, H, Nikula, K Nevanen, S & Holmikari, J. (2025). Asettuminen avoimeen dialogiin – tilan antaminen uudelle ammattiryhmälle ja moniammatillisuuden rakentumiselle. I: TYÖELÄMÄN TUTKIMUS ARBETSLIVSFORSKNING 23 (1) 2025. https://doi.org/10.37455/tt.148667
Talentia. 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa. Opas työntekijöille ja työnantajille.
Material om socionomen inom småbarnspedagogik att bekanta sig med under kursens gång:
Lag om småbarnspedagogik 540/2018
Laurea julkaisut. 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi.
Rintakorpi, K., & Holmikari, J. (2021). Sosiaalipedagogisen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen varhaiskasvatuksessa. Julkaisussa Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, vuosikirja 2021. (Puheenvuorot). Vol 22, s. 241–251.
Rintakorpi, K, Holmikari, J, Jalasmäki, K & Kukkonen, S. (toim.). 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Laurea ammattikorkeakoulu.
Talentia. Varhaiskasvatuksen sosionomi.
Talk by Students. (u.å.). Varhaiskasvatuksen sosionomi rikastuttaa sosiaalipedagogisella osaamisellaan varhaiskasvatuksen arkea. Hämtad från:
https://talkbystudents.turkuamk.fi/sosiaali-ja-kasvatusala/varhaiskasvatuksen-sosionomi-rikastuttaa-sosiaalipedagogisella-osaamisellaan-varhaiskasvatuksen-arkea/
Studiematerial och rekommenderad litteratur:
Obligatorisk kurslitteratur (finns länkar på Moodle till nätpublikationerna eller inskannat material):
Arvola, O, Liljeroth, P & Reunamo, J. 2023. Is physical activity a pathway to culturally and
linguistically diverse children’s participation in early childhood education and care? Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 12 Issue 1. Sidorna 150-168.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom
småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel,1/2021.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för
pedagoger.
Lundström, S, Donner, P, Heikkilä, M. 2022. Children excluding other children from play through passive resistance by ignoring and neglecting. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 11 Issue.2. Sidorna 223-242.
Mansikka, J-E, Londén, M, Holm, G, Saloranta, M & Nordström, A. 2024. Language as a medium for inclusion and exclusion: Supporting multilingualism in a Swedish minority language ECEC setting in Finland. Journal of Early Childhood Education Research. Volym 13, Nr 1, 2024. Sidorna 319–342.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
Obs! Det fungerar bra att använda översättningsfunktion t.ex. word translate
för att kunna ta del av den finskspråkiga litteraturen. Ta kontakt med kursansvarig vid behov.
Tips på referenslitteratur för Examination 1 (temarapport) finns på kursens Moodlesida.
Undervisningsmetoder
Undervisning (se mer info på kursens Moodlesida).
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på Moodle.
Besök till daghem där studerande får göra praktiska tillämpningar,
simulering, gästföreläsare och övningar.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på Moodle i handledningsforumet.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland.
SOAMK vaka tapahtuma online - TEMA meddelas senare.
Studerande ordnar verksamhet för barn på Solbackens daghem i Smedsby (Korsholm).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
Alla gruppers material inlämnas på moodle senast den 18.11. Temaseminarierna hålls den 25-26.11. Tidtabell för temaseminarierna sätts in på Moodle.
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp
Kurstentamen infaller den 20.11, kl.8.15-11 på Alere. Studerande med
tillgänglighetsplan kan skriva till kl.12.
.
3. Deltagande i undervisningen samt självstudier och praktisk tillämpning 1,5 sp
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle senast den 3.9. 2025. Instruktioner för anhållan om validering hittas på kursens Moodlesida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp = 40,5 h
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp = 54 h
3. Deltagande i undervisningen, självstudier och praktisk tillämpning på daghemmet 1,5 sp = 40,5 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare: Alexandra Båsk, alexandra.bask@novia.fi
Kursen förverkligas i Vasa.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i
examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av
språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningsmetoder och -grunder
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp.
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor m.m. som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Rapportens längd: ca. 12 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier.
Rapporten (Obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på Moodle så att alla
kursdeltagare har tillgång till materialet.
Examinator: Alexandra Båsk
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp.
Kurstentamen infaller den 20.11, kl. 8.15-11(12) vid Alere. Tenten fokuserar på innehållet i den
obligatoriska tentlitteraturen.
Examinator: Alexandra Båsk
3. Deltagande i undervisningen, praktisk tillämpning på daghemmet och läs förhansmaterial om socionomen inom småbarnspedagogik inför den 29.9 = 1,5 sp.
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på Moodle.
Examinator: Alexandra Båsk
Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och seminarium 1,5 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin angivit om temat
- förmåga att leda en diskussion
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Alexandra Båsk
.
2. Individuell skriftlig tentamen 2 sp.
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Sammanfattad feedback på tentamen sätts in på kursens moodlesida.
Examinator: Alexandra Båsk
.
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner. Självstudier och praktisk tillämpning vid daghemmet.
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd.
Examinator: Alexandra Båsk
Förkunskapskrav
Inga