Manövrering 2 (3 sp)
Kod: SF22M107-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 07.09.2025
Tajmning
15.09.2025 - 26.09.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i sjöfart
Lärare
- Bo Lindroos
- Tony Karlsson
Grupper
-
SFK23D-ÅSjökapten (YH), h23, dagstudier
Lärandemål
Att manövrera och hantera ett fartyg under alla förhållanden, omfattande:
• manövrer vid annalkning av lotsstationer med att motta och lämna lots med tillbördlig hänsyn på väderlek, tidvatten, framförflyttnings- och stoppsträckor
• hantering av fartyget i floder, flodmynningar och begränsade farvatten efter att ha tagit i beaktande huru ström, vind och begränsade farvatten verkar på rodrets styrande effekt
• tillämpning av metoder med konstant girhastighet
• manövrering i grunda farvatten omfattande minskning i reservattenmarginalen under kölen orsakad av squat, rullning och stampning
• växelverkan mellan passerande fartyg och mellan eget fartyg och närliggande bankar (bankeffekt)
• att anlöpa och avgå från kaj under varierande vind-, tidvatten- och strömförhållanden med eller utan bogserbåtar
• växelverkan mellan fartyg och bogserbåt
• användning av framdrivnings- och manövreringssystem
• val av ankringsplats; ankring med ett eller två ankare på trånga ankringsplatser och faktorer vilka påverkar bestämmandet av längden på den ankarkättning som skall användas
• draggande ankar, klargörning av tilltrasslade ankare
• torrdockning med både skadat och oskadat fartyg
• hantering och manövrering av fartyget under hård väderlek omfattande undsättning av fartyg eller flygplan i nöd; bogseringsuppdrag; sätt varpå ett manöverodugligt fartyg kan hindras från att ligga tvärs i sjögången, dämpa avdriften och använda olja
• försiktighet vid manövrering till undsättningsfarkoster och livbåtar
• metoder varpå man tar ombord överlevanden från utryckningsfarkoster och livbåtar
• förmåga att bestämma manövrerings- och framdrivningskarakteristiken på vanligt förekommande fartygstyper med särskild hänsyn till stoppsträckor och gircirklar vid olika djupgångar och hastigheter
• betydelsen av att navigera med reducerad fart för att undvika skada orsakade av fartygets bog- och häckvåg
• praktiska åtgärder som bör vidtas vid navigering i eller nära is eller under situationer då fartyget blir utsatt för nedisning
• användningen av och manövrering i eller i närheten av trafikseparationssystem och inom områden med trafikbetjäningsystem (VTS) för fartyg
Innehåll
• Fartygsmanövreringens grunder
• Mottagning och lämnandet av lots
• Inverkan av vind, ström, grunda och trånga farvatten samt växelverkan (interaction) vid fartygsmöten
• Olika fartygs manövreringsegenskaper
• Manövreringsprov
• Anlöpning och avgång från kaj
• Användning av bogserbåtar
• Olika ankringsmetoder
• Fartygets handhavande under räddningsuppdrag
• Manövrering under isförhållanden
• VTS
• Dockning
Tid och plats
Enligt förverkligandets tid tabell
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Deck officer and masters guide. The TUG book. Shiphandling for masters.
Undervisningsmetoder
I huvudsak simulatorkurs.
Föreläsningar och övningar i klass eller som distansundervisning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt förverkligandets tidtabell
Förverkligandets alternativa prestationssätt
-
Studerandes tidsanvändning och belastning
93h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
• Visar bekantskap med kärnämne och begrepp
• Korrekt använda enskilda industrikoncept
• Hitta information för en enda situation
• Särskiljer vardaglig information från de studerade data
• Agerar i professionella situationer visar bekantskap med sitt yrkesområde
• Visar att du har uppnått dina kärnkompetensmål
• Arbeta säkert
• Agera i enlighet med yrkets ekologiska principer
• Organisera dina egna och gruppaktiviteter
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Test, Simulator
Förkunskapskrav
Manövrering 1/ Vaktrutiner 2