Jag som ledare – identitet och målstyrning (5 sp)
Kod: FEK24LF01-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 20.10.2025
Tajmning
20.10.2025 - 18.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Kajsa From
Grupper
- FEK24-L (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
FEK24D-VTradenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- FEK24-L
Lärandemål
Studerande
- Känner till ledarskapsstilar och teorier
- Får självkännedom och gör självreflektion
- Känner till betydelsen av etik, integritet och förändringsledning
- Hittar sin egen ledaridentitet och kan göra en utvecklingsplan för sitt ledarskap
- Känner till olika teorier och standarder för målstyrning och kan koppla dessa till praktiska processer
- Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation
Innehåll
Ledarskapsstilar ur ett teoretiskt perspektiv
Analys av egna ledarskapskompetenser
Utvecklingsplan för eget ledarskap
Teorier och standarder för kvalitetsledning och målstyrning
Tid och plats
Höstterminen 2025, Vasa Campus, Wolffskavägen 33
Studiematerial och rekommenderad litteratur
"Introduction to Leadership" av Peter G. Northouse
"Ledarskap och organisation" av Maria Berggren
"Leading Change" av John P. Kotter
"Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us" av Daniel H. Pink
"Leadership: Theory and Practice" av Peter G. Northouse
Undervisningsmetoder
▪ Närtillfällen
▪ Självstudier
▪ Bokcirkel
▪ Ledarskapsmanifest
Lärandemål för studeranden:
▪ Känner till ledarskapsstilar och teorier
▪ Får självkännedom och gör självreflektion
▪ Känner till betydelsen av etik, integritet och förändringsledning
▪ Hittar sin egen ledaridentitet och kan göra en utvecklingsplan för sitt ledarskap
▪ Känner till olika teorier och standarder för målstyrning och kan koppla dessa till praktiska processer
▪ Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
▪ Utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation
Studerandes tidsanvändning och belastning
▪ Närtillfällen 20h
▪ Individuella reflektionsuppgifter och självanalyser 30h
▪ Projektarbete: Utvecklingsplan för personlig ledarstil 60h
▪ Ledarskapsmanifest 25h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Aktivt deltagande under resurstillfällena (20%)
Bokcirkeln (20%)
Utvecklingsplan för personlig ledarstil (30%)
Ledarskapsmanifest (30%)
Underkänd (0)
Når ej 1 eller högre
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studeranden har nått en tillfredsställande nivå av förståelse för ledarskap och kan delvis koppla teori till egna reflektioner för självledarskap
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studeranden kan påvisa en god nivå av förståelse för ledarskap och koppla teori till egna reflektioner för självledarskap
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studeranden kan påvisa en berömlig nivå av förståelse för ledarskap och koppla teori till egna mångfacetterade reflektioner för självledarskap
Förkunskapskrav
Grundläggande kurser i organisation och ledarskap