Grundläggande företagsekonomi (3 sp)
Kod: TKV22GF01-3019
Förverkligandets information
Anmälningstid
18.01.2025 - 16.02.2025
Tajmning
17.02.2025 - 09.05.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Cilla Salo
Grupper
- ELA24-Y (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- ELA24-S (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA24D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2024, dagstudier
Smågrupper
- ELA24-Y
- ELA24-S
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna;
- identifiera och beskriva grundläggande begrepp inom företagsekonomi med fokus på det industriella sammanhanget
- förklara betydelsen av lönsam företagsverksamhet på lång sikt kopplat till existensmöjlighet och tillväxt för företagsverksamheter
- beskriva privatföretagandets grundläggande villkor, möjligheter, utmaningar och hot
- lösa enkla beräkningsuppgifter inom företagsekonomiska sammanhang
- jämföra och värdera olika branscher samt referera till konjunkturlägen/konjunkturläget i en dialog
- relatera till juridik och beskattning inom företagsverksamhet
Innehåll
- företagsekonomi, industriell ekonomi och företagandet, nationellt och internationellt
- om affärsideér, företagsformer, marknader, kunder och användare
- lönsamhetens byggstenar på kort och lång sikt
- företaget: ägare, ledning, olika funktioner, branschtillhörighet, teknologisk höjd och speciella karakteristika
- företaget och omvärlden, konkurrenter, samverkanspartners, grundläggande rapporteringskrav, marknadsinformation och nätverk
- grundläggande om finansiering, juridik och beskattning
Ämnesmässig tillämpning enligt utbildning kan förekomma.
Tid och plats
VT2025 Vasa.
Enligt schemat i Peppi och Moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Skärvad, Per-Hugo & Olsson, Jan. Företagsekonomi 100, sid. 1-225 (214), Upplaga 18. Liber
2017 (eller tidigare version).
Starta eget - Guide för blivande företagare 2024, Nyföretagscentrum, 2024 - Nätversion
Annat material enligt examinatorns anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Övningar
Projektarbete
Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen och tidtabell för inlämningar enligt veckoplanen i Moodle.
Omtentamina på officiella omtentamentstillfällen 2025
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen berättigar till 3sp = 81h arbete (27h*3)
Teoretisk undervisning och projektarbete 70h
Tentläsning 11h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen och i övningsuppgifter.Hen använder inte teori och begrepp korrekt till vissa delar vilket ger felaktiga beräkningsresultat för jämförelse, försvar, beslut och bevis.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Goda; Den studerande använder teorbildning och begrepp i tentamen och övningar i det närmaste korrekt. Beräkningar, jämförelser, försvar och bevis har god teoretisk förankring för tillämpning eller som svar i tentamensfrågor.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar och beräkningar baserat på relevant teoribildning och begrepps
innebörd. Förklaringar i tentamen och i övningsarbeten innefattar motiveringar, jämförelser och hen tar ställning och ger förslag till utveckling.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömning kommer att ske både via skriftliga tentamen 50% samt ett grupparbete 50%.
Alla delmoment bör vara godkända för godkänt resultat i kursen.
Underkänd (0)
Underkänd (0)
når inte upp till bedömningskriterierna för steg 1-2 på vitsordskalan
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen
och i övningsuppgifter och projektarbete.
Hen använder inte teori och begrepp korrekt till vissa delar vilket ger
felaktiga beräkningsresultat för jämförelse, försvar, beslut och bevis.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Goda (3-4)
Den studerande använder teoribildning och begrepp i tentamen och övningar, projektarbete i det närmaste
korrekt.
Beräkningar, jämförelser, försvar och bevis har god teoretisk förankring och tillämpning och
svaren i tentamensfrågor är på god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Berömliga (5)
Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar och beräkningar baserat på
relevant teoribildning och begreppsinnebörd.
Förklaringar i tentamen och i övningsarbeten och prjektarbete innefattar motiveringar, jämförelser och
hen tar ställning och ger förslag till videreutveckling.
Förkunskapskrav
-