Forskningsmetodik och projektverksamhet (3 sp)
Kod: SOV22UVR106-3007
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.10.2024 - 11.11.2024
Tajmning
11.11.2024 - 31.01.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Ralf Lillbacka
Lärare
Ralf Lillbacka
Grupper
-
USO24D-VSocionom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori, forsknings- och utvecklingsmetodik
-förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
-har grundläggande färdigheter i genomförande av projekt-, forsknings- och utvecklingsarbeten
-studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmandesätt och kunskapsintressen
Innehåll
-grundläggande vetenskapsteoretiska och forsknings- och utvecklingsmetodologiska begrepp
-allmänna logiska regler och metodiska principer och metoder för datainsamling och analys
-projektverksamhetens grunder
Tid och plats
Se veckoschema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur:
Ahnlund, P. & Sauer, L. 2021. Att forska i socialt arbete. Utmaningar, förhållningssätt och metoder. Lund: Studentlitteratur. Enligt anvisning.
Denscombe, M. 2016. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eklund, S. 2010. Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
Övrig litterature enligt examinators anvisning.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och småskaliga övningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämning av uppgifter bör ske före kursens slutdatum, alternativt hålls första tentamenstillfället före kursens slutdatum.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlämningsuppgifter, alternativt skriftlig tentamen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes insats motsvarar ca 27 h per studiepoäng, 81 h totalt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Studerande ska genom inlämningsuppgift och/eller skriftlig tentamen visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.
Underkänd (0)
Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar utmärkta kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav