Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik och projektverksamhet (3 sp)

Kod: SOV22UVR106-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.10.2024 - 11.11.2024

Tajmning

11.11.2024 - 31.01.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Ralf Lillbacka

Lärare

Ralf Lillbacka

Grupper

  • USO24D-V
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori, forsknings- och utvecklingsmetodik
-förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
-har grundläggande färdigheter i genomförande av projekt-, forsknings- och utvecklingsarbeten
-studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmandesätt och kunskapsintressen

Innehåll

-grundläggande vetenskapsteoretiska och forsknings- och utvecklingsmetodologiska begrepp
-allmänna logiska regler och metodiska principer och metoder för datainsamling och analys
-projektverksamhetens grunder

Tid och plats

Se veckoschema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Ahnlund, P. & Sauer, L. 2021. Att forska i socialt arbete. Utmaningar, förhållningssätt och metoder. Lund: Studentlitteratur. Enligt anvisning.
Denscombe, M. 2016. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eklund, S. 2010. Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
Övrig litterature enligt examinators anvisning.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och småskaliga övningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av uppgifter bör ske före kursens slutdatum, alternativt hålls första tentamenstillfället före kursens slutdatum.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlämningsuppgifter, alternativt skriftlig tentamen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats motsvarar ca 27 h per studiepoäng, 81 h totalt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande ska genom inlämningsuppgift och/eller skriftlig tentamen visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Underkänd (0)

Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar utmärkta kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav