Hoppa till innehåll

Marknadsanalys och statistik (5 sp)

Kod: FEK22FFO02-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

30.11.2024 - 16.02.2025

Tajmning

17.02.2025 - 25.04.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i informationsbehandling

Lärare

  • Helena Nordström
  • Rolf Gammals

Lärare

Rolf Gammals

Grupper

  • INF23F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2023
  • INF24F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2024

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Innehåll

- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Tid och plats

Teams 17.2 - 20.4.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

kommuniceras senare, vid kursstart

Undervisningsmetoder

Marknadsanalys:
- inspelade föreläsningar
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)
Statistik:
- inspelade föreläsningar
- övningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Marknadsanalysen görs för ett verkligt företag/organisation

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Marknadsanalys rapport inlämnas per 1.5.2025

Periodisering av innehållet

Marknadsanalys: se kursinfo (teori vv. 8-12; projekt vv. 13-18)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Marknadsanalys: Rapporten står för 100% av kursens utvärdering

Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt. Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.

Förkunskapskrav

Ekonomisk matematik 5 sp