Hoppa till innehåll

Odlingsmarkens vattenhushållning (3 sp)

Kod: BE22OT20-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2024 - 09.03.2025

Tajmning

03.03.2025 - 27.04.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Bioekonomi

Lärare

  • Paul Riesinger

Grupper

  • BE23DA-E
    Agrolog (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- känner till vattnets kretslopp och dess betydelse för växtodling
- kan planera dränering och känner till digitala redskap för detta
- känner till metoder för att minimera avrinningens belastning på vattendragen
- känner till olika grödors vattenbehov och kan optimera bevattningsteknik
- känner till lagar och förordningar kring dikning och bevattning

Innehåll

Markvatten
Dränering: utveckling och grundläggande begrepp
Placering och dimensionering av öppna diken och täckdiken
Underhåll, problem och felsökning
Material och maskiner vid täckdikning
Reglerbar dränering, kalkfilterdike och fosforfälla
Bevattning: jordarter och grödor
Beräkning av bevattningsbehovet
Bevattningsteknik
Lagar och förordningar gällande dikning och bevattning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar

Tid och plats

Andra läsåret, period 4, Campus Raseborg.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Växtnäring. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök (gårdsstudier). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Provtagningsarbete i fält, samt studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter, enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen inom schemalagd kurstid.

Internationella kontakter

Enligt behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Enligt validering.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (inventeringar, demonstrationer och övningar i fält samt föreläsningar och diskussioner, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (22 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Markvatten
- Dränering: utveckling och grundläggande begrepp
- Placering och dimensionering av öppna och täckdiken
- Underhåll, problem och felsökning (fältstudier)
- Material och maskiner vid täckdikning
- Reglerbar dränering, kalkfilterdike och fosforfälla
- Bevattning: jordarter och grödor
- Beräkning av bevattningsbehovet
- Bevattningsteknik
- Lagar och förordningar kring dikning och bevattning

Tilläggsuppgifter för studerande

Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.