Hoppa till innehåll

Intern redovisning och budgetering (5 sp)

Kod: FEK22FFO04-3008

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 30.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 26.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Rolf Gammals

Grupper

  • INF24F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2024

Lärandemål

Studerande:
- förstår interna redovisningens roll i ekonomiplaneringen
- kan uppgöra grundläggande lönsamhetskalkyler
- känner till principer för prissättningskalkyler
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
- kan uppgöra och analysera resultat-, likviditets- och balansbudget

Innehåll

- lönsamhetskalkyler
- täckningsbidragskalkyl
- resultatdiagram (nollpunktsanalys)
- lageromsättning
- prissättning
- resultat-, likviditets- och balansbudget samt kopplingen mellan dessa

Tid och plats

Hösttermin 2025, Teams

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kalkyler som beslutsunderlag - Andersson G.
Den nya ekonomistyrningen - Ax, Johansson, Kullvén
Neilimo-Uusi-Rauva: Johdon laskentatoimi
Jyrkkiö-Riistama: Laskentatoimi päätöksenteon apuna
Alhola-Lauslahti:Laskentatoimi ja kannattavuuden hallinta
Björn Lundén: Prissättning : Praktisk handbok
Boken om ekonomistyrning - Almqvist, Graf, Jannesson
Budget och budgetering, Kullvén
I kursen kan såväl inhemsk som internationell litteratur användas som stöd.

Undervisningsmetoder

Träffar på Teams med teori och övningar i Excel
Övningsuppgifter som görs i samband med träffarna och som lämnas in på Moodle (måste vara inlämnade för godkänt vitsord i kursen).
Godkända kalkyleringsuppgifter som görs på egen hand och lämnas in på Moodle (måste vara inlämnade för godkänt vitsord i kursen).
I kursen ingår två Moodle-test.
Moodle-test 2 består av frågor och uträkningar som baserar sig på täckningsbidragskalkyl, lageromsättning och prissättning.
Moodle-test 1 består av frågor och uträkningar inom budgetering.
I Moodle-testen ingår verbala frågor och uträkningar som du gör i Excel, men svaren skrivs in i Moodle.
Om man inte klarar ett Moodle-test måste man skriva kursrapport på den underkända delen. Omtentamen i Moodle-test finns inte.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hösttermin 2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Krav för godkännande:
Moodletest eller Kursrapport och alla inlämnade uppgifter samt kalkyler godkända.
Vitsord: 0-5.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp, c. 135 h arbete. Inkluderar distanstillfällen samt arbete på egen hand med räkneuppgifter, Moodletest eller kursrapport.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsord baserar sig på framgång i Moodletest eller kurrapport samt inlämnade uppgifter. Om studerande blir underkänd i ett Moodletest skall hen ersätta prestationen med att skriva kursrapport för motsvarande kursavsnitt (intern eller budgetering).
De obligatoriska inlämningsuppgifterna skall vara godkända och inlämnade i tid inom deadline. Försenade inlämningar av uppgifter påverkar vitsordet negativt.
Vitsord ges enligt skalan 0-5.
Slutvitsordet består av ett viktat medeltal, där delarna väger enligt följande:
Uppgifter 30%
Moodletest Budgetering 30%
Moodletest Täckningsbidragskalkyl... 40%

Underkänd (0)

Obligatoriska inlämningsuppgifter saknas eller har inte godkänts.
Moodletest har inte genomförts eller har ett resultat under godkänd nivå.
Kursrapport (om obligatorisk) har inte inlämnats eller är bristfällig.
Studenten har inte uppnått tillräcklig nivå i helhetsbedömningen (vägt medeltal < 1,0).

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Samtliga obligatoriska uppgifter är godkända och inlämnade i tid eller med mindre försening.
Resultatet i moodletesterna når godkänd nivå men visar grundläggande förståelse och vissa brister.
Kursrapport, om tillämplig, är godkänd men innehåller begränsad analys eller reflektion.
Helhetsresultatet (vägt medeltal) ligger mellan 1,0–2,4.
Förståelsen är funktionell men visar endast viss självständighet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Alla uppgifter är godkända och inlämnade i tid. Eventuella försenade uppgifter har tydligt hög kvalitet som kompenserar för tidsöverskridandet.
Moodletester visar god förståelse av centrala begrepp, metoder och beräkningar.
Kursrapport, om tillämplig, är välstrukturerad med god analys, exempel och hänvisningar.
Helhetsresultatet (vägt medeltal) ligger mellan 2,5–4,4.
Studenten visar förmåga att tillämpa kunskap i olika sammanhang och argumentera för sina lösningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Alla uppgifter är godkända, inlämnade inom deadline och håller mycket hög kvalitet (korrekthet, presentation, reflektion).
Moodletestresultaten är höga (t.ex. ≥ 85 %) och visar djup förståelse, analysförmåga och självständigt tänkande.
Kursrapport, om tillämplig, är analytisk, välargumenterad och korrekt refererad.
Helhetsresultatet (vägt medeltal) är 4,5 eller högre.
Studenten visar självständig och kritisk förståelse, samt förmåga att tillämpa kunskap på nya sätt.

Förkunskapskrav

inga