Brottsförebyggande arbete (5 sp)
Kod: VAL25002-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
20.01.2025 - 22.01.2025
Tajmning
10.04.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå
- har kunskaper i brottsförebyggande och - rehabiliterande verksamhetsformer
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom brottsförebyggande arbetet
Innehåll
- sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till brottslighet
- restorativ rätt och straffrättsligt förfarande
- brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- viktimologi
- samhällsaktuella trender och strategier
Tid och plats
10.4 - 20.5.2025 Distans och Vasa
Online: torsdag 10.4 kl. 13-16
Online: fredag 11.4 kl. 8.15-11.30
Vasa: måndag 5.5 kl 9 - 16
Vasa: tisdag 6.5 kl 8.15 - 16
Online: tisdag 20.5 kl 8.15-16
Grupperna kommer överens om plats och tidpunkt för grupparbetet.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tips på litteratur och länkar finns på Moodle.
Undervisningsmetoder
Självstudier, föreläsningar, övningar/uppgifter i grupp
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök och/eller utomstående föreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för inlämning av skriftlig inlämningsuppgift 9.5.2025
Seminarium 20.5.2025
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande på föreläsningar, gruppövningar/-uppgifter och förhandsuppgift (1 sp)
2. Individuell skriftlig inlämningsuppgift (utgör material för grupparbete och -presentation) (3 sp)
3. Grupparbete och -presentation på seminarium (obligatorisk närvaro) (1 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 26 h
Självstudier 107 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är öppen för socionom YH-studerande i Vasa. Kursen motsvarar obligatoriska kursen Brottsförebyggande arbete och kriminalvård (SO22SAII3) som finns som obligatorisk kurs i läroplanen för socionom Åbo.
Max antal deltagare: 28. Kursanmälan görs i Peppi. Platserna fylls i anmälningsordning.
Vid förhinder att delta: tag genast kontakt med kursansvariga per e-post så att platsen på kursen kan gå till följande på anmälningslistan.
De studerande som antagits till kursen får ett meddelande om det i god tid. Eventuella reservplatser delas ut fram tills kursen börjar.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i föreläsningar, diskussioner, övningar. Bedömning GK/UK.
2. Individuell inlämningsuppgift: substanskunskap (se kompetenserna). Bedömning: 1-5.
3. Bedömning av seminarium: substanskunskap (se kompetenserna), reflektionsförmåga, kreativitet. Bedömning: GK/UK.
Underkänd (0)
Studerande har inte varit närvarande på föreläsningar och övningar. För godkänd kurs krävs 100 % närvaro.
Inlämningsuppgift och seminarium: Arbetet baserar sig inte på litteratur.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga tidigare förkunskapskrav