Hoppa till innehåll

Mediarelationer och PR (5 sp)

Kod: KL25KL04-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2025 - 04.03.2026

Tajmning

05.03.2026 - 23.04.2026

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Grupper

  • KL25H-Å
    Kommunikationsledning, 2025

Lärandemål

Studerande
• Utvecklar analytiska kunskaper för att förstå medieutvecklingen.
• Känner till vilka mekanismer och metoder som kan användas för att påverka opinionen.
• Förstår digitalisering och medialisering och hur kulturella, politiska och ekonomiska villkor inverkar på medier och kommunikation.
• Har kunskap i utveckling, planering och ledning av digital marknadsföring.
• Har kunskap om hur man granskar och producerar texter i olika sammanhang och för olika syften som: pressmeddelanden, kommunikationsplaner, webbtexter och texter för sociala medier.

Innehåll

• Insyn i mediafältet och arbetet med media
• Metoder för påverkan av intressenter och användning av media som stöd
• Digital marknadsföring som stöd i mediarelationer och påverkan
• Arbete med pressmeddelanden och innehållsproduktion
• PR som en del av kommunikationsarbetet

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga