Mediarelationer och PR (5 sp)
Kod: KL25KL04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2025 - 04.03.2026
Tajmning
05.03.2026 - 23.04.2026
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Grupper
-
KL25H-ÅKommunikationsledning, 2025
Lärandemål
Studerande
• Utvecklar analytiska kunskaper för att förstå medieutvecklingen.
• Känner till vilka mekanismer och metoder som kan användas för att påverka opinionen.
• Förstår digitalisering och medialisering och hur kulturella, politiska och ekonomiska villkor inverkar på medier och kommunikation.
• Har kunskap i utveckling, planering och ledning av digital marknadsföring.
• Har kunskap om hur man granskar och producerar texter i olika sammanhang och för olika syften som: pressmeddelanden, kommunikationsplaner, webbtexter och texter för sociala medier.
Innehåll
• Insyn i mediafältet och arbetet med media
• Metoder för påverkan av intressenter och användning av media som stöd
• Digital marknadsföring som stöd i mediarelationer och påverkan
• Arbete med pressmeddelanden och innehållsproduktion
• PR som en del av kommunikationsarbetet
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Inga