Ekonomi och företagsamhet (5 sp)
Kod: FEK25AK01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.08.2025 - 05.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 19.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Cilla Salo
Grupper
-
FEK25D-VTradenom (YH), h25, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- förstår innebörden i begreppet företagsamhet
- förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en
drivkraft i företagsekonomin
- känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland
- kan utforma en affärsidé och en affärsplan
- kan använda några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- kan sätta sig in i risker förknippade med företagande
- kan koppla hållbarhet till affärsutveckling
Innehåll
- affärsidé och affärsplan
- vision, mission och strategi
- företagande som yrke
- grunda företag
- företagets finansiering och administration
- stödtjänster vid etablering
- att välja bolagsform
- risker och möjligheter med företagande
- verktyg vid affärsutveckling
Tid och plats
Hösten 2025
Närstudier, grupparbeten, handledning och gästföreläsning som kommer att hållas på Campus.
Vi deltar också i Nordic Business Forum 2025 och företagsdagen 5.9.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Starta eget guiden för blivande företagare 2025, Nyföretagscentrum, 2025.
Länk till guiden på nätet finns i Moodle.
Pihlsgård, Anders, Martinsson, Håkan, Ekonomi för yrkeshögskolan, Lund,
Studentlitteratur AB [2020] Upplaga 1 eller nyare
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Gästföreläsning med bl.a. Nordic Business Forum 2025
Projektarbete
Övningar
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare samt samarbete med lokalt näringsliv
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Sluttentamsdatum bestäms när undervisningen påbörjas
Datum för omtentamen 2025 - 2026
Fre 12.12.2025 kl. 12-16
Fre 16.1.2026 kl. 12-16
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Övningsarbeten
Projektarbete i grupp
Sluttentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
60 h närundervisning och övningar, företagsdagen 5.9.2025 och Nordic Business Forum 2025
15 h förberedelser och övningar inför närundervisning och gästföreläsningar
30 h inlämningsarbetet
30 h förberedelse inför tentamen
Periodisering av innehållet
Företagare som yrke
Personliga egenskaper som företag
Grundande av företag och dess administration
Att välja bolagsform: Enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag eller andelslag
Affärsidé
Affärsplan
Risker, möjligheter och utmaningar
Affärsutveckling
Finansiering
Budgetering
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande förstår innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla hållbarhet till affärsutveckling.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma och kritiskt granska en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda och utvärdera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla och integrera hållbarhet till affärsutveckling.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet på ett avancerat sätt.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin på ett djupgående sätt.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland och har detaljerad kunskap om ämnet.
Studerande kan utforma, kritiskt granska och ge förbättringsförslag till en affärsidé och en affärsplan med hög kvalitet.
Studerande kan använda, utvärdera och rekommendera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande samt föreslå åtgärder för att hantera och minimera dessa risker.
Studerande kan koppla, integrera och främja hållbarhet i affärsutveckling på ett innovativt sätt.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen examineras via övningsarbeten, projektarbete och tentamen.
Projektarbetet är ett grupparbete i samarbete med kursen Grunder i marknadsföring.
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1-2 uppfylls ej.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande förstår innebörden av begreppen företagsamhet, entreprenör och intraprenör
Studerande förstår betydelsen av en affärsidé och kan uppgöra enklare affärsplaner.
Studerande har en helhetsbild av hur man startar ett företag och hur man väljer bolagsform
Studerande vet vilka instanser som kan vara till hjälp vid grundandet av ett företag.
Studerande förstår grunderna i hur man finansierar ett företag.
Studerande har en helhetsbild av de risker som förknippas med företagande
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande kan bedöma affärsidéer och göra upp och utveckla enklare affärsplaner.
Studerande kan göra upp de dokument som behövs för att starta företag
Studerande förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna
Studerande förstår skillnaden mellan olika former av finansiering ett företag kan använda.
Studerande kan sätta sig in i de risker som hör ihop med företagande och förstår betydelsen av att implementera riskhantering i en affärsverksamhet.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kunskap om företagsamhet.
Studerande kan beskriva betydelsen av att förnya affärslivet både genom att grunda nya företag och genom att utveckla redan existerande företag.
Studerande kan formulera en affärsidé och kan självständigt uppgöra en affärsplan för sin affärsidé.
Studerande kan självständigt starta ett företag och kan på ett motiverat sätt välja bolagsform.
Studerande kan självständigt hitta finansieringsformer.
Studerande kan självständigt kartlägga företagandets risker och göra upp en konkret plan för hur man kan minimera dessa risker.
Förkunskapskrav
inga