Hoppa till innehåll

Strategi och organisationskultur (5 sp)

Kod: FEK24LF02-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.11.2025 - 08.01.2026

Tajmning

07.01.2026 - 26.04.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 20

Lärare

  • Johan Back

Grupper

  • FEK24D-V
    Tradenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- Kan definiera och förklara grundläggande begrepp inom strategi, som vision, mission, mål och strategisk planering
- Kan tillämpa strategiskt tänkande på olika scenarier och affärsutmaningar
- Klarar av att identifiera och förklara grundläggande element i organisationskultur, inklusive värderingar, normer och symboler
- Kan identifiera och analysera olika typer av organisationskulturer och deras särdrag
- Vet hur man analyserar sambandet mellan ledarskap, kommunikation och organisationskultur
- Förstår processerna för skapande och förändring av organisationskultur
- Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation

Innehåll

Definitioner, exempel och analyser av strategiska begrepp och organisationskulturer
Strategier och strategiprocesser / organisationskulturer i förhållande till strategier
Utveckling av företagsstrategi och - kultur

Tid och plats

Januari-April 2026

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Strategi:
- Blue Ocean Strategy av W.Chan Kim & Renée Mauborgne

Organisationskultur:
- Organisationsteori av Lars Lindkvist, Jörgen F Bakka och Egil Fivelsdal


Ytterligare kurslitteratur presenteras vid kursstart

Undervisningsmetoder

Närtillfällen med föreläsningar, gästföreläsning, gruppuppgifter och presentationer
Litteraturstudier
LinkedIn learning

Praktik- och arbetslivssamarbete

1-2 gästföreläsningar
självstudier av olika organisationer och företag

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Key Learning Notes, deadline 15.4.2026
Tentamen 24.3.2026

Studerandes tidsanvändning och belastning

135 h fördelat på:
Föreläsningar
Litteraturstudier
LinkedIn Learning
Företagsanalys
Key Learning Notes

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande i tillfällena 20 %
Analys av företag enskilt eller i par 20 %
Key Learning Notes 30 %
Tentamen 30 %

Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)

Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestations datumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.

Underkänd (0)

Oinlämnade eller underkända inlämningsuppgifter
Mer än 20 % frångvaro från tillfällen eller mer

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Betydelsen av den teoretiska grunden framgår inte eller används knapphändigt.
Facklitteratur har använts ensidigt och inkonsekvent samt det finns brister i tillförlitligheten.
Källmaterial (inkl. facklitteratur) används utan motivering och begränsat.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår inte eller är bristfälliga.
Det kritiska tänkandet saknas eller är svagt.
Arbete i grupp medför svårigheter.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den teoretiska grunden framgår tydligt och stöder det som ska ges svar på.
Facklitteraturen är tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt men används aningen okritiskt och utan att till alla delar motiveras.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och är relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en god nivå.
Arbete i grupp går enkelt och ett mervärde ges till gruppen

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den teoretiska grunden framgår tydligt, är logisk och bildar en utmärkt helhet.
Facklitteraturen är senaste nytt, tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt, används kritiskt och motiveras väl.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och förklaras på ett utmärkt sätt och är mycket relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en hög nivå.
Arbete i grupp går enkelt, ett stort ansvar tas och ett stort mervärde ges till gruppen.

Förkunskapskrav

Grundstudier i organisation och ledarskap