Hoppa till innehåll

Sjukskötarens och hälsovårdarens profession (6 sp)

Kod: HVV22GV01-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 31.07.2025

Tajmning

01.10.2025 - 24.10.2025

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Vasa Vård 2
  • Anita Wikberg

Grupper

  • UHV25D-V
    Hälsovårdare (YH), h25, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp  
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa

Innehåll

Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötar -och hälsovårdarprofessionen
Sjukskötarens och hälsovårdarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket

Tid och plats

På campus Alere
Hösten 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

VÅRDVETENSKAP (välj åtminstone en bok)
Alligood, M. R. (2014). Nursing theorists and their work (Eighth edition.). Elsevier.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2022. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Learner, H. 2025. Att defininiera hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.

VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Kapitel 4. Stockholm: Liber.

INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Ekblad, S, (red.).Hälsa och mångfald: ett kliniskt perspektiv. Stockholm: Liber.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
Wellman
+ länkar på Moodle

Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen, lagar på www.finlex.fi
länkar på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbete, individuella arbeten, studiebesök på Vasa Centralsjukhus för att träffa sjukskötare
Workshop/seminarier (obligatorisk närvaro)

Praktik- och arbetslivssamarbete

Hälsovårdarföreningen
Sjukskötarföreningen,
Välfärdsområdet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vårdetik: 7 individuella online tester. Examinator Anita Wikerg
Vårdvetenskap + interkulturell vård. Interview + gruppuppgift: Examinator Anita Wikberg
Hälso och socialvårdsorganisationen, Sote, Lagstiftning: Uppgift. Examinator Anita Wikberg
Egen profession, eget arbete. Examinator Frida Gädda
Obligatorisk deltagande på hub 11.9

Internationella kontakter

Intervju med någon från en annan kultur
Hub med svenska universitet

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering enligt Novias anvisningar.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Vårdvetenskap och interkulturell vård (2sp): föreläsningar, diskussioner, intervju, grupparbete, övningsuppgift, = 54h.
Vårdetik (1sp) 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester
Sote och lagstiftning (2sp): föreläsningar + grupparbete och -diskussioner = 54h
Den egna professionen (1sp): föreläsningar och material, individuell uppgift = 27h
Deltagande i Hub om hållbar utveckling

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursstart, workshops och seminariet är obligatoriska och obligatorisk närvaro.
Övriga lektioner rekommenderas, inlämning av arbeten inom överenskomna datum.
Innehåll och material hittar ni i Moodle.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vårdetiken bedöms GK /UK. Då studerande fått minst 4/5 (80%) godkänt har studerande klarat testet.

Övningsuppgiften (Vårdvetenskap + interkulturell vård) bedöms med vitsorden 0-5
21-24poäng = vitsord 1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering Max poäng 40:
- Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 10
- Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och
interkulturell vård 2
- Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
- Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser. Berättat om resultatet 3
- Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
- Reflektion 3
- Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
- 9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
- Extra litteratur 1
- Något annat extra utöver det som krävdes, t.ex. PP, film, teori 2
- Kommentarer om andras arbeten på Moodle 3
- Lämnat in på överenskommet datum 1

Övningsuppgiften 2 (Sote och lagstiftning) bedöms 0-5:
1-2: Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga. Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
3-4:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
5: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen.

Eget arbete om professionen och hållbar utveckling bedöms GK/UK

Underkänd (0)

Uppnår inte kriterier för 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se ovan

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se ovan

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se ovan

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav