Hälsofrämjande vårdarbete i hållbar omgivning (4 sp)
Kod: USS22GV01-3008
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2025 - 31.12.2025
Tajmning
05.01.2026 - 19.04.2026
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Josephine Åberg
Lärare
Josephine Åberg
Grupper
-
USS25F-ÅSjukskötare (YH), h25, flerformsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet
Innehåll
Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar
Hållbar vård på lokal och nationell nivå
Hälsodeterminanter
Epidemiologi
Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering
Empowerment
Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning
Olika servicemiljöer
Etiska frågor inom hälsofostran
Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder
Artifiell intelligens
Tid och plats
Våren 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
UPPDATERAS ÄNNU
Kurslitteratur:
Bonita, R., Beaglehole, R. & Kjällström T, (2010). Grundläggande epidemiologi. Lund: Studentlitteratur. Sid. 17 - 66 och 147 - 250.
Bringsén, Å. & Nilsson Lindström, P. (red.). (2019). Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber.
Brulde, B. (red). (2011). Folkhälsoarbetets etik. Lund: Studentlitteratur.
Edberg, A-K. &Wijk, H. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.
Gottlieb, L.N. (2013). Strengths-Based Nursing Care. New York: Springer. Sid. 56 - 103 (finns också som e-bok).
Iivanainen, A. & Syväoja, P. (2016). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro.
Klang Söderqvist, B. & Kneck, Å. (red). (2018). Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Lund: Studentlitteratur.
Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi
Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi
Artiklar
Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi
Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi
En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen, J. mfl. (2013). Kansanterveystiede. Helsinki: Sanoma Pro.
Pellmer, K. et.al. (2017). Grundläggande folkhälsovetenskap. Stockholm: Liber.
Svanström, L. (2012). En introduktion till folkhälsovetenskap. Lund: Studentlitteratur
Referenslitteratur:
Ejlertsson, G. & Andersson, I. (2013). Folkhälsa som tvärvetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red). (2015). Salutogenes - om hälsans ursprung. Stockholm: Liber.
Skolin, I. (2018). Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L. & Kwak, L. (red) (2014). Evidensbaserat folkhälsoarbete. Lund: Studentlitteratur.r.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar med uppgifter
Självstudier
Workshop obligatorisk närvaro
Framförande, obligatorisk närvaro
Distansuppgift
Diskussioner
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen innehåller tre examinationer.
1) Workshops, framförande och simulering (0,5 sp). För att få godkänt ska du vara närvarande, delta aktivt och genomföra förhandsuppgiften innan simuleringen.
2) Individuell distansuppgift (2 sp) som ska laddas upp i Moodle senast den 10 april. Instruktioner för uppgiften finns på kursens Moodle-sida.
3) Diskussionsforum (1,5 sp), där du ska starta fyra diskussionstrådar och kommentera andras inlägg. Närmare instruktioner finns på Moodle. Aktiviteten genomförs under perioden februari–mars 2026.
Alla skriftliga inlämningsuppgifter ska följa Novias skrivanvisningar, och plagiatkontroll sker via Turnitin.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier och diskussionsforum 35 h
Föreläsningar, simulation och workshop 16 h
DIstansuppgift 56 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Workshop och simulering GK/UK:
Underkänt
Studerande deltar inte eller deltar enbart passivit.
Studerande har inte gjort förhandsuppgiften i anslutning till simulation.
Godkänt
Studernade deltar i simuleringar och workshop aktivt
________________________________________________
Diskussionforum GK/UK
GK
Studernade inleder diskussioner enligt anvisningar och lämnar in den i angiven tid samt läser andras uppgifter enligt anvisingar.
Studerande kopletterar uppgiften vid behov enligt examinators anvisingar.
UK
Studernade inleder inte en diskussion eller läser inte andras uppgifter/ kommenterar eller gör inte kompletteringar enligt anvisingarna.
______________________________________
Distansuppgift 0-5 - se nedan
Underkänd (0)
DIstansuppgift:
-Uppgiften besvarar inte alla frågeställningar.
-Relevant litteratur används inte
- Uppgiften är inte inlämnad inom utsatt tid
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Distansuppgift:
-Alla delar av examinationen besvaras, men utifrån ett begränsat antal källor.
- Svaren är ytliga och de olika delarna relateras inte till varandra.
- Litteratur används sparsamt eller endast egna reflektioner ligger till grund.
- Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid eller är försenad
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Distansuppgift:
-Alla delar av examinationen besvaras med stöd av källor.
-Svaren är mer utvecklade, men koppling mellan olika delar är inte helt tydlig.
- Studerande använder både litteratur och egna reflektioner, men inte systematiskt.
- Andra evidensbaserade källor används inte.
- Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid eller är försenad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Distansuppgift
- Alla delar av examinationen besvaras på en djupgående nivå.
- Svaren baseras på flera olika evidensbaserade källor och relateras till varandra på ett sammanhängande sätt.
- Litteratur, andra evidensbaserade källor och egna reflektioner används systematiskt.
- Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid.
Förkunskapskrav
Inget