Hoppa till innehåll

Hälsofrämjande vårdarbete i hållbar omgivning (4 sp)

Kod: USS22GV01-3008

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2025 - 31.12.2025

Tajmning

05.01.2026 - 19.04.2026

Antal studiepoäng

4 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Josephine Åberg

Lärare

Josephine Åberg

Grupper

  • USS25F-Å
    Sjukskötare (YH), h25, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hållbar vård på lokal och nationell nivå

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Tid och plats

Våren 2026

Studiematerial och rekommenderad litteratur

UPPDATERAS ÄNNU
Kurslitteratur:
Bonita, R., Beaglehole, R. & Kjällström T, (2010). Grundläggande epidemiologi. Lund: Studentlitteratur. Sid. 17 - 66 och 147 - 250.

Bringsén, Å. & Nilsson Lindström, P. (red.). (2019). Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber.

Brulde, B. (red). (2011). Folkhälsoarbetets etik. Lund: Studentlitteratur.

Edberg, A-K. &Wijk, H. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.

Gottlieb, L.N. (2013). Strengths-Based Nursing Care. New York: Springer. Sid. 56 - 103 (finns också som e-bok).

Iivanainen, A. & Syväoja, P. (2016). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro.

Klang Söderqvist, B. & Kneck, Å. (red). (2018). Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Lund: Studentlitteratur.

Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi
Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi

Artiklar

Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi

Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi

En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen, J. mfl. (2013). Kansanterveystiede. Helsinki: Sanoma Pro.

Pellmer, K. et.al. (2017). Grundläggande folkhälsovetenskap. Stockholm: Liber.

Svanström, L. (2012). En introduktion till folkhälsovetenskap. Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur:
Ejlertsson, G. & Andersson, I. (2013). Folkhälsa som tvärvetenskap. Lund: Studentlitteratur.

Eriksson, M. (red). (2015). Salutogenes - om hälsans ursprung. Stockholm: Liber.

Skolin, I. (2018). Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.

Schäfer Elinder, L. & Kwak, L. (red) (2014). Evidensbaserat folkhälsoarbete. Lund: Studentlitteratur.r.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar med uppgifter
Självstudier
Workshop obligatorisk närvaro
Framförande, obligatorisk närvaro
Distansuppgift
Diskussioner

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen innehåller tre examinationer.
1) Workshops, framförande och simulering (0,5 sp). För att få godkänt ska du vara närvarande, delta aktivt och genomföra förhandsuppgiften innan simuleringen.
2) Individuell distansuppgift (2 sp) som ska laddas upp i Moodle senast den 10 april. Instruktioner för uppgiften finns på kursens Moodle-sida.
3) Diskussionsforum (1,5 sp), där du ska starta fyra diskussionstrådar och kommentera andras inlägg. Närmare instruktioner finns på Moodle. Aktiviteten genomförs under perioden februari–mars 2026.

Alla skriftliga inlämningsuppgifter ska följa Novias skrivanvisningar, och plagiatkontroll sker via Turnitin.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier och diskussionsforum 35 h
Föreläsningar, simulation och workshop 16 h
DIstansuppgift 56 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Workshop och simulering GK/UK:
Underkänt
Studerande deltar inte eller deltar enbart passivit.
Studerande har inte gjort förhandsuppgiften i anslutning till simulation.

Godkänt
Studernade deltar i simuleringar och workshop aktivt
________________________________________________
Diskussionforum GK/UK
GK
Studernade inleder diskussioner enligt anvisningar och lämnar in den i angiven tid samt läser andras uppgifter enligt anvisingar.
Studerande kopletterar uppgiften vid behov enligt examinators anvisingar.

UK
Studernade inleder inte en diskussion eller läser inte andras uppgifter/ kommenterar eller gör inte kompletteringar enligt anvisingarna.
______________________________________
Distansuppgift 0-5 - se nedan

Underkänd (0)

DIstansuppgift:
-Uppgiften besvarar inte alla frågeställningar.
-Relevant litteratur används inte
- Uppgiften är inte inlämnad inom utsatt tid

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Distansuppgift:
-Alla delar av examinationen besvaras, men utifrån ett begränsat antal källor.
- Svaren är ytliga och de olika delarna relateras inte till varandra.
- Litteratur används sparsamt eller endast egna reflektioner ligger till grund.
- Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid eller är försenad

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Distansuppgift:
-Alla delar av examinationen besvaras med stöd av källor.
-Svaren är mer utvecklade, men koppling mellan olika delar är inte helt tydlig.
- Studerande använder både litteratur och egna reflektioner, men inte systematiskt.
- Andra evidensbaserade källor används inte.
- Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid eller är försenad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Distansuppgift
- Alla delar av examinationen besvaras på en djupgående nivå.
- Svaren baseras på flera olika evidensbaserade källor och relateras till varandra på ett sammanhängande sätt.
- Litteratur, andra evidensbaserade källor och egna reflektioner används systematiskt.
- Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inget