Hoppa till innehåll

Akutvård och strålsäkerhet (4 sp)

Kod: USS22UV01-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2025 - 08.02.2026

Tajmning

09.02.2026 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

4 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Katarina Vironen
  • Hanna Limnell

Lärare

Hanna Limnell

Grupper

  • USS25F-E
    Sjukskötare (YH), h25, flerformsstudier, Ekenäs

Lärandemål

Studerande:
- känner till samarbete vid kris- och katastrofsituationer regionalt, nationellt och internationellt
- kan i ett interprofessionellt team bedöma vårdbehovet, planera, utföra och dokumentera hållbar akutvård
- har kompetens i vård i olika servicesystem
- kan bemöta, stöda och handleda den kritiskt sjuka patienten och anhöriga
- behärskar hållbar läkemedelsbehandling inom akutvård
- fördjupar sina kunskaper i psykosocialt stöd i krissituationer

Kan påbörja självständigt omedelbar räddningsverksamhet och utföra åtgärder i kris- och katastrofsituationer

Behärskar grunderna i strålskydd

Innehåll

Patientens vård i akuta vårdsituationer i ett interprofessionellt team och i tillhörande läkemedelsbehandling samt läkemedelsräkning

Psykosocialt stöd i olika krissituationer samt tillämpning av evidensbaserat hållbart arbetssätt i akutvård och i olika servicemiljöer

Samarbete gällande kris- och katastrofsituationer regionalt, nationellt och internationellt

Bedömning av situation och räddningsverksamhet i kris- och katastrofsituationer

Grunderna i strålningsfysik, strålningsbiologi, lagstiftning om strålskydd, strålsäkerhetsåtgärder på arbetsplatsen och medicinsk användning av strålning

Tid och plats

Vt 2026 Raseborg

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Strålsäkerhet: enligt lärarens anvisning, Moodle

Akutvård:
God medicinsk praxis 2020. Posttraumatiska stressreaktioner och posttraumatiskt stressyndrom. https://www.kaypahoito.fi/sv/khr00125
God medicinsk praxis 2021. Psykosocialt stöd och tjänster (bild). https://www.kaypahoito.fi/sv/imk01307
Hälso- och sjukvårdslag §39-40
https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2010/20101326#L4P39
Lennquist, S. (red.) 2017. Traumatologi.
Lundberg, Lars; Bäckström, Denise; Andersson Hagiwara, Magnus 2022. Prehospital akutsjukvård.
Martin, Philipp 2024. Trauma på akuten. https://www.internetmedicin.se/akutsjukvard/trauma-pa-akuten
Räddningsväsendet 2025. Akutvård. https://pelastustoimi.fi/sv/raddningsvasendet/akutvard
Räddningsväsendet 2025. Räddningsverksamhet. http://www.pelastustoimi.fi/raddningsvasendet/raddningsverksamhet
SHM 2023. Prehospital akutsjukvård.
http://stm.fi/sv/prehospital-akutsjukvard

TERVEYSPORTTI:
Sairaanhoitajan tietokannat:
-Traumapotilaan hoito; hoito onnettomuuspaikalla ja kuljetuksen aikana och Vaikeasti loukkaantuneen potilaan hoito päivystyspoliklinikalla.
Akuuttihoidon tietokannat:
-Akuuttihoito-opas; Hätätilapotilaan hoito, Elvytys ja elvytetyn potilaan jatkohoito, Akuuttihoidon laitteet (Sairaalan ulkopuolisessa hoidossa käytettävät laitteet), Kuvat (Sairaalan ulkopuolisessa hoidossa käytettävät laitteet)
Akuuttihoidon lääkkeet
-Ensihoito-opas

Undervisningsmetoder

Självstudier 2 sp
Föreläsningar i pre-hospital och akutvård 0,5 sp
Simulationer med inlärningsuppgifter 0,5 sp
Strålsäkerhet 1 sp:
- Introduktionsföreläsning 2t, on-line
- Material, uppgifter och föreläsningar på Moodle
- On-line tent

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk introduktion i akutvård 16.1. och i strålsäkerhet (online) 7.1.
Inlämningsuppgifter inför de obligatoriska kliniska övningar enligt tidtabell i Moodle
Obligatoriska kliniska övningar i två grupper 16.3. Se schema och Moodle.
Obligatoriska uppgifter i Moodle.
Tent i akutvård (SEB) 18.5. (omtent I xx.xx och omtent II xx.xx )


Strålsäkerhet: tentamensdatum planeras under första lektionen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1.Obligatorisk introduktion
2.Obligastoriska kliniska övningar med inlämningsuppgifter och simulationer. Gjorda och i tid inlämnade uppgifter är förutsättning för att studerande kan delta kliniska övningar.
3. Uppgifter i Moodle
4.Tent i akutvård
5. Strålsäkerhet: Uppgifter i Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

4sp = 108h
Föreläsningar i akutvård 4 h
Instuderingsfrågor och simulationer 30 h
Uppgifter i Moodle 7h
Tent i akut vårdarbete 40 h (Självstudier inför tent + tent 2 timmar)
Strålsäkerhet 1sp= 27t

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd:

Studerande har deltagit de obligatoriska föreläsningar. Vid frånvaro kompletterat föreläsningar enligt examinators anvisningar.

Studerande deltar aktivt kliniska övningar och simuleringar och påvisar kunnandet i akutvård.

Tent i akutvård:
Studerande känner till samarbete vid kris- och katastrofsituationer regionalt och nationellt.
Studerande kan i ett mångprofessionellt team bedöma vårdbehovet, planera, utföra och dokumentera akutvård
Studerande kan bemöta och handleda den kritiskt sjuka patienten och anhöriga
Studerande behärskar läkemedelsbehandling inom akutvård.

Underkänd:
Studerande deltar inte de obligatoriska föreläsningar och har inte kompletterat frånvaro enligt anvisningar.

Studerande är frånvarande från simulationer eller deltar inte aktivt simuleringar och påvisar inte kunnandet i akutvård.

Studerande har inte lämnat in uppgifter i Moodle.

Tent i akutvård: Studerande påvisar inte kunskap i kursens olika kompetensområden.

Strålskydd: Har inte lämnat in uppgifter i strålsäkerhet/ UK i online-tent

Studerande påvisar inte kunskap i kursens olika kompetensområden och svarar till uppgifter på en allmän nivå.

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande får muntlig feedback av instuderingsfrågor under kliniska övningar och simulationer.
Studerande får individuell feedback efter examinationen vid behov (tiden bokas med lärare).
Kursen innehåller omfattande praktiska moment och är uppbyggd av många mindre delar som tillsammans utgör helheten. Dessa moment bedöms GK/UK eftersom fokus ligger på att deltagarna ska uppnå grundläggande kompetens och kunna tillämpa kunskaperna i praktiken. Bedömningen görs därför som Godkänd/Underkänd för att säkerställa att alla obligatoriska delar är genomförda och att kursmålen är uppnådda.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

På svenska
1. Obligatorisk föreläsning GK/UK

2. Obligastoriska kliniska övningar, simulationer och inlämmningsuppgifter GK/UK.

3. Obligatoriska uppgifter i Moodle GK/UK

4. Tent i akutvård GK/UK

4. Strålsäkerhet : GK/UK

Underkänd (0)

Godkänd:

Studerande har deltagit de obligatoriska föreläsningar. Vid frånvaro kompletterat föreläsningar enligt examinators anvisningar.

Studerande deltar aktivt kliniska övningar och simuleringar och påvisar kunnandet i akutvård.

Tent i akutvård:
Studerande känner till samarbete vid kris- och katastrofsituationer regionalt och nationellt.
Studerande kan i ett mångprofessionellt team bedöma vårdbehovet, planera, utföra och dokumentera akutvård
Studerande kan bemöta och handleda den kritiskt sjuka patienten och anhöriga
Studerande behärskar läkemedelsbehandling inom akutvård.

Underkänd:
Studerande deltar inte de obligatoriska föreläsningar och har inte kompletterat frånvaro enligt anvisningar.

Studerande är frånvarande från simulationer eller deltar inte aktivt simuleringar och påvisar inte kunnandet i akutvård.

Studerande har inte lämnat in uppgifter i Moodle.

Tent i akutvård: Studerande påvisar inte kunskap i kursens olika kompetensområden.

Strålskydd: Har inte lämnat in uppgifter i strålsäkerhet/ UK i online-tent

Studerande påvisar inte kunskap i kursens olika kompetensområden och svarar till uppgifter på en allmän nivå.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande känner till på en allmän nivå begrepp och grundläggande principer inom akutvård.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande förstår bra begrepp och de grundläggande principerna i akutvård.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har förmåga att se samband och göra egna slutsatser mellan begrepp och de grundläggande principerna i akutvård.

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, Inre medicinskt och palliativt vårdarbete, Kliniskt vårdarbete