Ledarskap och hälsovårdarens professionella utveckling (3 sp)
Kod: UHV22HV11-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2025 - 05.01.2026
Tajmning
01.01.2026 - 24.05.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Jaana-Sofia Tengström
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- tillämpar i utvärderingen av hälsovårdararbetet kvalitetsrekommendationer och aktuella hållbara strategier och kan samarbeta både som medarbetare och ledare i interprofessionella arbetsgrupper
- identifierar och beaktar samhällets utmaningar och kan erbjuda hållbara ändamålsenliga tjänster och säkerställa vårdkedjans kontinuitet
- kan delta i nationella och internationella diskussioner om befolkningens hälsa och välbefinnande
- kan fungera som sakkunnig i olika medier
- utvecklar sitt professionella kunnande och följer hållbara etiska principer i hälsovårdararbetet
Innehåll
Ledarskap inom hälsovårdararbetet, välfärdsstrategier, verksamhetsprogram
Olika serviceproducenter inom social- och hälsovård
Hälsovårdarens yrkesetiska verksamhet, yrkesidentitet
Hälsovårdaren som professionell samhällspåverkare
Utvecklandet av hälsovårdstjänsternas kvalitet och effektivitet
Samarbete med olika medier: radio, TV, internet, press, sociala medier
Tid och plats
Våren 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ledarskap
Laaksonen, H; Laitinen. H; Hiilamo Heikki. 2020. Sosiaala- ja terveydenhuollon järjestelmä.
Russberg, A. & Angelis, J. 2018. Piska eller morot? Change management för hållbara beteendeförändringar. Studentlitteratur
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap. Att utveckla och förbättra framtidens vård och ledarskap. Studentlitteratur.
Nordström, G (red). 2014. Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Studentlitteratur.
Lueddeke, G.R. 2016. Global population health and well-being in the 21st century. Springer.
Lundqvist Coey, Å. 2018. Samspel och rävspel - ideal och verkligenhet på jobbet. Vulkan.se. Riga.
Tuominen, C. 2018. Johda tunteita. Menesty työelämässä. Tammi. Helsinki.
Puro, L. Painonne arvosta kultaa. Terveydenhoitajaliitto terveydenhoitajatyön puolustajana.
Karlsson, S., Sandelin, E. 2018. Sjuksköterskans ledarskap i kommunens hemsjukvård -
En litteraturstudie. Examensarbete - magisternivå. Vårdvetenskap vid akademin för vård, arbetsliv och välfärd 2018:40
Hommel, A., Andersson, Å. 2018. Kvalitetsutveckling inom omvårdnad. Sjukskötarens professionella ansvar. Studentlitteratur
Peng, L. 2018. Transformational Leadership Research in China (2005-2015). Chinese Education & Society. Sep/Oct2018, Vol. 51 Issue 5, p372-409. 38p.
Jambawo, Sharon. 2018. Transformational leadership and ethical leadership: their significance in the mental healthcare system. British Journal of Nursing. 9/20/2018, Vol. 27 Issue 17, p998-1001. 4p.
Artiklar
Etik
Arlebrink, J. 2013. Grundläggande vårdetik- teori och praktik. Studentlitteratur
Christoffersen, S-A. (red) 2017. Professionsetik. Gleerups.
Henriksen, J-O & Vetlesen, A. 2013. Etik i arbete med människor. Studentlitteratur
Olivestam, C E& Thorsen Håkan. 2012. Etik och människans livsvillkor. Liber.
Ryynänen, O-P& Myllykangas, M. 2000. Terveydenhuollon etiikka:arvot monimutkaisuuden maailmassa. WSOY:
Sandman,L&Kjellström,S. 2018. Etikboken:etik för vårdande yrken. Studentlitteratur
Stryhn, H. 2007. Etik och omvårdnad. Studentlitteratur.
Verksamhetschefens etiska kompetens
Falkenström, E. 2012. Om identifiering och hantering av intressekonflikter i hälso- och sjukvården
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:545082/FULLTEXT01.pdf
Artiklar
Undervisningsmetoder
Kursintroduktion obligatroisk närvaro
Föreläsningar
Självstudier
Gruppuppgifter, skriftlig rapport och seminarium obligatorisk närvaro
Simulering obligatrisk närvaro
Individuell skriftlig uppgift
Tentamen
Praktik- och arbetslivssamarbete
Utomstående föreläsning; kvalitetsledning, ledarskap, hälsovårdararbete, välfärdsområden ur hälsovårdarens perspektiv; karriärmöjligheter
Föreläsning i entreprenörskap
Föreläsning i arbete i projekt
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell skriftlig uppgift (1 sp) 1-5
Föreläsningar och Workshop (1 sp) GK/UK
Tentamen (1 sp)1-5
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, workshop, 35 h
Individuella arbeten och grupparbeten, tentamen 46 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuell uppgift 1-5
2. Tentamen 1-5
3. Workshop GK/UK
Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Underkänd (0)
1 och 2. Studerande fyller inte krav för vitsord 1 eller gör inte arbeten
3. Studerande deltar inte i workshop
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av uppgifterna:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering :
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Rekommenderas att 180 sp är avlagda