Hoppa till innehåll

Utveckling av hälsovårdararbetet (5 sp)

Kod: UHV22HV12-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2025 - 31.12.2025

Tajmning

01.01.2026 - 05.06.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Pia Liljeroth
  • Jaana-Sofia Tengström

Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper

  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- utvecklar innovativt hälsovårdararbetet ur ett samhälleligt och arbetslivs perspektiv (t.ex. inom
projekt)
- upprätthåller och tillämpar evidensbaserad kunskap
- identifierar sina utvecklingsbehov och förstärker sina färdigheter i sitt arbete som sakkunnig
inom hållbart hälsovårdararbete

Innehåll

Utveckling av hälsovårdararbetet

Framtidsorienterat hälsovårdararbete

Tillämpning av forsknings- och projektresultat

Projektkunnande

Tid och plats

Våren 2026

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommendation:
- litteratur i vetenskapligt skrivande
- litteratur i projektarbete
- facktidskrifter, forskning inom det valda området, aktuella händelser i samhället via media
- litteratur från tidigare kurser och kommande kurser inom hälsovårdarutbildningen, se utförandeplaner/förverkliganden från tidigare kursser

Undervisningsmetoder

Introduktion av utvecklingsarbete 5.11.2025 obligatorisk närvaro
Studerande skriver utvecklingsarbete i första hand som paruppgift med motivering individuellt
Studerande lämnar in plan för utvecklingsarbete vecka 3, dl.27.1.26 till verkstaden (obligatorisk närvaro)
Grupphandledning x 1, 6.5.26
Handledning två gånger per arbete (varav den ena grupphandledning)
Ev, praktiskt förverkligande av utvecklingsarbetet (förverkligandet kan variera beroende på projektets art).
Skriftlig produkt
Inlämning av arbetet 18.5.2026 kl.21.00
Seminarium 21 och 22.5.2026 där utvecklingsarbetet presenteras och diskuteras i samarbete med samarbetspartners, handledare och hälsovårdarstuderande. Obligatorisk närvaro

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av det skriftliga arbetet 18.5.2026
Seminarium 21-22.5.2026

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier + handledning 119 h
Seminarium 16 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Praktiskt förverkligande (om möjligt)
Skriftlig produkt bedöms med vitsordet 1-5
Studerande har förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på ett berömligt, gott eller nöjaktig sätt.
Studerande har på ett berömligt, gott eller nöjaktigt sätt utvecklat sin utvecklingsidé och presenterar den muntligt och skriftligt.
Studerande kan utveckla det hälsofrämjande arbetet på ett berömligt, gott eller nöjaktigt sätt med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid, följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text ( vid individuellt arbete) exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.
Obligatoriskt aktivt deltagande vid seminariet
Vitsordet är en sammanställning av presentation+ praktiskt förverkligande+seminarierapport

Underkänd (0)

Studerande har inte förmågan att utnyttja sin tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning.
Studerande kan inte utveckla sin idé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande har svårigheter att utveckla det hälsofrömjande arbetet med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande visar ej kreativitet och innovation och grundar inte sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inte inlämnad i tid, Rapporten följer inte Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har en svag förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning.
Studerande kan svagt utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande kan på ett nöjaktigt sätt utveckla det hälsofrämjande arbetet med stöd av utvecklingsarbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande har en svag förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid, följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har förmåga till att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på en god nivå.
Studerande kan väl utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande kan med stöd av utveckla det hälsofrämjande arbetet för en vald målgrupp i hälsovårdskontextet.
Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid, Rapporten följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en god förmåga att utnyttja tidigare kunskap från utbildning till sjukskötare som forskningsmetodik, vetenskapligt skrivande, argumentation, presentation och yrkesmässig hållning på ett berömligt, sätt.
Studerande kan på ett berömligtt sätt utveckla sin projektidé och presentera den muntligt och skriftligt.
Studerande kanpå ett berömligt, utveckla med stöd av utvecklingsarbetet det hälsofrämjande arbetet för en vald målgrupp i hälsovårdsarbetet.
Studerande har förmåga till kreativitet och innovation och grundar sin idé på evidens inom området.
Rapporten är inlämnad i tid. Rapporten följer Novias skrivanvisningar, motsvarar minst 8 sidor skriven text exkluderat pärmblad, innehållsförteckning och innehållsförteckning + eventuella bilagor.

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda