Hoppa till innehåll

Engelska (3 sp)

Kod: VÅV22EN01-3016

Förverkligandets information


Anmälningstid

30.11.2025 - 06.03.2026

Tajmning

09.03.2026 - 12.04.2026

Antal studiepoäng

3 sp

Andel virtuell undervisning

1 sp

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 45

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Miranda Ekholm

Lärare

Miranda Ekholm

Grupper

  • USS25F-V
    Sjukskötare (YH), h25, flerform, Vasa
  • ÖH25USS-V
    Öppna YH, Sjukskötare (YH), Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation

Innehåll

Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet

Tid och plats

Självstudier. Introduktion och handledning online. Tenten skrivs på campus.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material i Moodle.

Undervisningsmetoder

Övningar och inlämningsuppgifter.

Studerandes tidsanvändning och belastning

81 h för 3 sp (27 h = 1 sp)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Muntligt prov (0-5), skriftligt prov (0-5) och inlämningsuppgifter (GK).

Underkänd (0)

Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. Ogjorda/underkända uppgifter.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har delvis följt instruktionerna för uppgifterna.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande har följt instruktionerna för uppgifterna och utfört dem väl.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav