Funktionella metoder (3 sp)
Kod: SO22SOP3-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2025 - 31.12.2025
Tajmning
05.01.2026 - 27.03.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Åbo – timlärare Socionom
- Susanne Davidsson
- Tommy Björklund
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO25D-ÅSocionom (YH), h25, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper.
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder.
Innehåll
- processhandledning och gruppdynamik
- resursförstärkande arbetssätt
- skapande metoder
- rörelsebaserade metoder
- kommunikation, delaktighet och reflektion
- handledning genom funktionella metoder
Tid och plats
Åbo, våren 2026 enligt schema och närmare information på Moodle.
Undervisingen är inplanerad enligt följande. Obs! Förändringar kan ske och meddelas då via moodles forum.
13.1 kl 13.15-16
22.1 kl 9.15-16
29.1 kl 13.15-16
2.2 kl 13.15-17
10.3 kl 13.15-16
18.3 kl 9.15-17 kl 9.15-17 Smågrupperna arbetar på egen hand med examinationen
20.3 kl 8.15-12 Smågrupperna arbetar på egen hand med examinationen
23.3 kl 13.15-17 Examination
24.3 kl 13.15-17 Examination
27.3 kl 9-15 Smågrupperna arbetar på egen hand med examinationen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Freire, P. 1993. Pedagogy of the oppressed. New York: Continum.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä.Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus. Karlsson, L. Barnen berättarprojektet
https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri. Förverkligande.
Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2023 (2uppl. ). Teamet - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Stockholm: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Undervisningsmetoder
Närundervisning, praktiska övningar, metodverkstäder och självständigt arbete individuellt och i grupp mm
Praktik- och arbetslivssamarbete
Föreläsare från arbetslivet
Dans för hälsa metoden
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förhandsuppgiften lämnas in 12.1.2026 kl 14.00.
Planen för examination/workshop lämnas in 20.3.2026 kl 15 på utsatt plats på Moodle. Mer information fås under kursstarten. Den slutliga grupprapporten för examination 2 lämnas in på utsatt plats på Moodle den 27.3.2026.
Internationella kontakter
10.3.2026. Besök från Nordplus nätverk: Metodworkshops.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Schemalagda studier (obligatorisk närvaro) och förhandsuppgift (2 sp = 54 h /studerande)
2. Projektarbete + examinationstillfälle med obligatorisk närvaro (1 sp = 27 h/studerande)
Projektarbetet kräver samarbete och deltagande av varje gruppmedlem, både då det gäller den skriftliga och den praktiska delen. Reserverade timmar för grupparbete finns insatt i schema som stöd i processen (självstudier 18.3 och 20.3). Återstående timmar används för självstudier och samarbete.
Mer information och material kommer att finnas på kursens Moodlesida. På moodle publiceras även närmare exakt tidtabell för hur studerande deltar.
Kort feedback ges via Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Lärare: Tommy Björklund, tommy.bjorklund@novia.fi
Observera att kursen innehåller en förhandsuppgift . Inlämning 12.1.2026 kl 14.00.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Schemalagda studier (obligatorisk närvaro) och förhandsuppgift (2 sp = 54 h /studerande)
Observera att kursen innehåller en förhandsuppgift . Inlämning 12.1.2026 på Moodle. Förhandsuppgiften är viktig vid inledningen av kursen. Den ger en förståelse för grupprocesser och hur gruppdynamik påverkar både individen och gruppen som helhet. Mer info finns på Moodle. Obs! Du måste vara anmäld till kursen för att få tillgång till Moodle i januari.
Bedömning enligt skala Godkänd/underkänd.
.
Bedömningskriterier:
- Förmåga att reflektera kring rollerna gällande gruppmedelmmar och grupphandledare och hur de påverkar varandra
- Förmåga att definiera faktorer som kan påverka gruppdynamiken samt förmåga att analysera och reflektera kring hur dessa faktorer påverkar gruppens process och dynamik.
- Förmåga att koppla teori och reflektera över hur teorin kan tillämpas i praktiken för att förbättra handledning och gruppens process och dynamik.
- Förmåga att etiskt och hållbart kunna utvärdera den egna ínsatsen, engagemanget och ansvarstagandet i examinationen.
.
2. Projektarbete + examination, obligatorisk närvaro (1 sp = 27 h/studerande)
Gruppexaminationen utgöras av att hålla en workshop, en grupprapport samt utvärdering kring tillämpning av funktionella metoder. Mer info fås under kursen. Individuell reflektion lämnas in efter att gruppen hållit sin workshop. Den slutliga grupprapporten för examination 2 lämnas in på utsatt plats på Moodle den 27.3.2026.
Bedömning enligt skala 0-5.
Bedömningskriterier:
Workshop och grupprapport:
- Övningarnas relevans för workshopens syfte och tydligt uttalade målsättningar.
- Förmåga till pedagogisk planering och förmåga att fylla den tid som gruppen har till förfogande.
- Deltagarnas möjligheter att få vara aktiva under workshopen och ledarnas förmåga att handleda professionellt och stöda varje deltagares delaktighet och trygghet
- Workshopsledarnas engagemang, ansvarsfördelning och praktiska planering.
.
Grupprapporten:
- Motiverande val och tillämpning av metoden med stöd av källor.
-Plan för utförande men ett förtydligat pedagogiskt upplägg.
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av funktionella metoder.
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av professionellt förhållningssätt i gruppen.
Förkunskapskrav
Inga