Marknadsföringens grunder (5 sp)
Kod: FEK25AK02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.07.2025 - 31.05.2026
Tajmning
01.08.2025 - 31.07.2026
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Företagsekonomi Vasa 1
Lärandemål
Studerande:
- känner till marknadsföringens grundbegrepp
- har grundläggande kunskap om och kan analysera kundens köpbeteende
- kan utforma en enklare marknadsföringsplan och kan förverkliga den med hjälp av marknadsföringens konkurrensmedel
- har kunskap kring marknadsföring i ett digitalt landskap
- förstår kopplingen mellan CSR och företagets marknadsföring
Innehåll
- marknadsföringens grundbegrepp
- kundens köpbeteende
- marknadsföringsplan
- digital marknadsföring, verktyg och begrepp
- CSR i marknadsföringen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har grundläggande kännedom om centrala marknadsföringsbegrepp och kan identifiera några enkla exempel på varför marknadsföring är viktigt.
Studerande kan identifiera hur man analyserar kundens köpbeteende, men har begränsad insikt i dess konkreta effekter.
Studerande har grundläggande kännedom om hur man utformar en enklare marknadsföringsplan och förverkligar den.
Studerande har en begränsad förståelse för marknadsföring i ett digitalt landskap.
Studerande känner till relationen mellan CSR och marknadsföring.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förståelse om centrala marknadsföringsbegrepp och kan identifiera exempel på varför marknadsföring är viktigt.
Studerande har en förståelse för hur man analyserar kundens köpbeteende, och har insikt i dess konkreta effekter.
Studerande har kännedom om hur man utformar en enklare marknadsföringsplan och förverkligar den.
Studerande har en förståelse för marknadsföring i ett digitalt landskap och kan tillämpa sina insikter.
Studerande har förståelse för relationen mellan CSR och marknadsföring.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en god kännedom om centrala marknadsföringsbegrepp och kan identifiera många exempel på varför marknadsföring är viktigt.
Studerande kan har god kunskap i och kan på djupet identifiera hur man analyserar kundens köpbeteende, och har goda insikter i dess konkreta effekter.
Studerande har god kännedom om hur man utformar en enklare marknadsföringsplan och förverkligar den.
Studerande har en god förståelse för marknadsföring i ett digitalt landskap och kan tillämpa dem på ett kreativt sätt.
Studerande har god kännedom om relationen mellan CSR och marknadsföring.
Förkunskapskrav
Inga