Hoppa till innehåll

Forsknings- och utvecklingsmetoder (5 sp)

Kod: FEK22TB04-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 30.11.2025

Tajmning

28.10.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i informationsbehandling

Lärare

  • Rolf Gammals

Grupper

  • INF23F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2023

Lärandemål

Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan

Innehåll

- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande

Tid och plats

HT 2025
Teams
Moodle

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderade källor:
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Kananen, J: Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas m.fl
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Material på kursens Moodlesida

Undervisningsmetoder

Tillfällen på Teams
Inlämningsuppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Höstterminen 2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

Tillfällen på Teams.
Aktivt deltagande i diskussioner kring forsknings- och utvecklingsmetoder.
Aktivt deltagande i diskussioner kring examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med analys(opponens) av examensarbeten.
Självständigt arbete med mindmap eller liknande visualisering av den egna examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med forskningsplan.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tillfällen på Teams.
Aktivt deltagande i diskussioner kring forsknings- och utvecklingsmetoder.
Aktivt deltagande i diskussioner kring examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med analys(opponens) av examensarbeten.
Självständigt arbete med mindmap eller liknande visualisering av den egna examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med forskningsplan.
Om man inte deltar i tillfällen på Teams måste detta kompletteras med skriftlig uppgift.

Underkänd (0)

Inte slutförd forskningsplan, mindmap eller opponens.
Oinlämnade uppgifter.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Svaga insatser, låg kvalitet.
Inlämnad forskningsplan och mindmap innehåller enbart basinformation.
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen och visualiseringen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Utmärkta insatser samt kvalitet på arbeten.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten.

Förkunskapskrav

Svenska för affärslivet 3 sp