Forsknings- och utvecklingsmetoder (5 sp)
Kod: FEK22TB04-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.11.2025
Tajmning
28.10.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i informationsbehandling
Lärare
- Rolf Gammals
Grupper
-
INF23F-ÅTradenom (YH), informationsbehandling, 2023
Lärandemål
Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- kan sammanställa en forskningsplan
Innehåll
- forskningsprocessen
- kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- alternativa forskningsmetoder
- utvecklingsmetoder
- informationssökning
- vetenskapligt skrivande
Tid och plats
HT 2025
Teams
Moodle
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderade källor:
Bell E. & A. Bryman. Företagsekonomiska forskningsmetoder (flera årgångar)
Kananen, J: Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas m.fl
Malhotra, N. & Co. Marketing Research An applied approach (flera årgångar)
Material på kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Tillfällen på Teams
Inlämningsuppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Höstterminen 2025
Studerandes tidsanvändning och belastning
Tillfällen på Teams.
Aktivt deltagande i diskussioner kring forsknings- och utvecklingsmetoder.
Aktivt deltagande i diskussioner kring examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med analys(opponens) av examensarbeten.
Självständigt arbete med mindmap eller liknande visualisering av den egna examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med forskningsplan.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tillfällen på Teams.
Aktivt deltagande i diskussioner kring forsknings- och utvecklingsmetoder.
Aktivt deltagande i diskussioner kring examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med analys(opponens) av examensarbeten.
Självständigt arbete med mindmap eller liknande visualisering av den egna examensarbetsprocessen.
Självständigt arbete med forskningsplan.
Om man inte deltar i tillfällen på Teams måste detta kompletteras med skriftlig uppgift.
Underkänd (0)
Inte slutförd forskningsplan, mindmap eller opponens.
Oinlämnade uppgifter.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Svaga insatser, låg kvalitet.
Inlämnad forskningsplan och mindmap innehåller enbart basinformation.
Opponensen ger svagt mervärde åt skribenten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppgifter samt presentationer väl utförda.
Forskningsplanen och visualiseringen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Opponensen ger mervärde åt skribenten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Utmärkta insatser samt kvalitet på arbeten.
Forskningsplanen innehåller element för att stöda examensarbetsprocessen.
Planen är välmotiverad, konkret och genomförbar.
Opponensen ger ett klart mervärde genom nya synvinklar åt skribenten.
Förkunskapskrav
Svenska för affärslivet 3 sp