Hoppa till innehåll

Geometri och vektorer (3 sp)

Kod: BYR22MA02-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2025 - 11.01.2026

Tajmning

05.01.2026 - 27.02.2026

Antal studiepoäng

3 sp

Andel virtuell undervisning

2.5 sp

Prestationssätt

17 % Kontaktundervisning, 83 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
  • Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare

Lärare

  • Taina Sjöholm

Grupper

  • ÖH25BYS-LED-R
    Öppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Raseborg
  • BYB25D-E
    Byggmästare (YH), h25,dagstudier, Ekenäs
  • BYS25D-E
    Ingenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2025, dagstudier, Ekenäs

Lärandemål

Den studerande
• kan lösa grundläggande geometriska problem
• kan använda den rätvinkliga samt den snedvinkliga triangelns trigonometri
• kan utföra grundläggande vektoroperationer (addition, subtraktion, multiplikation med skalär, skalärprodukt och kryssprodukt)
• känner till de trigonometriska funktionerna och kan lösa motsvarande enkla ekvationer
• kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem
• kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer

Innehåll

- vinklar och omvandlingar (grader, radianer, gon)
- rätvinklig triangel
- snedvinklig triangel
- areor och volymer
- vektor begreppet (addition, subtraktion, multiplikation med skalär)
- vektorer (fasvinkel och längd, omvandlingar )
- skalärprodukt
- kryssprodukt
- trigonometriska funktioner och ekvationer

Tid och plats

Period 3 läsåret 2025-2026, Raseborg

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material finns i Moodle
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=14480

Undervisningsmetoder

Flipped Learning, räkneövningar i små grupper

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kontinuerlig utvärdering eller tentamen i slutet av kursen, tidtabell hittas i Moodle.
Omtentamen 27.3.2026 och 24.4 2026

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Det går att delta i vissa delar av kursen online via Webex.
https://novia.webex.com/join/taina.sjoholm

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp motsvarar ca 80 h arbete

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kontinuerlig utvärdering/Självutvärdering alternativt skriftlig tentamen 0-5
För att studerandes prestation i kursen ska kunna utvärderas enligt kontinuerlig utvärdering/självutvärdering krävs det aktiv närvaro (75%) på lektionerna, deltagande i mellanutvärderingarna och redovisning av självutvärderingen och repetitionsuppgifterna. Studerande måste också ta del av allt material i Moodle före det tema som hen skall studera under lektionspasset. I annat fall är den enda möjliga utvärderingsmetoden traditionell skriftlig tentamen.

Underkänd (0)

Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande kan lösa de flesta grundläggande problem som anknyter till kursinnehållet och kompetenserna och förstår hur lösningar framskrider i mera komplicerade problem.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande kan lösa problem från de olika delarna av kursen och även mera komplicerade problem genom att ta modell av exempellösningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav