Geometri och vektorer (3 sp)
Kod: BYR22MA02-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2025 - 11.01.2026
Tajmning
05.01.2026 - 27.02.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Andel virtuell undervisning
2.5 sp
Prestationssätt
17 % Kontaktundervisning, 83 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör
- Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare
Lärare
- Taina Sjöholm
Grupper
-
ÖH25BYS-LED-RÖppna YH, byggnads- och samhällsteknik ledstudier, Raseborg
-
BYB25D-EByggmästare (YH), h25,dagstudier, Ekenäs
-
BYS25D-EIngenjör (YH), byggnads- och samhällsteknik, 2025, dagstudier, Ekenäs
Lärandemål
Den studerande
• kan lösa grundläggande geometriska problem
• kan använda den rätvinkliga samt den snedvinkliga triangelns trigonometri
• kan utföra grundläggande vektoroperationer (addition, subtraktion, multiplikation med skalär, skalärprodukt och kryssprodukt)
• känner till de trigonometriska funktionerna och kan lösa motsvarande enkla ekvationer
• kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem
• kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer
Innehåll
- vinklar och omvandlingar (grader, radianer, gon)
- rätvinklig triangel
- snedvinklig triangel
- areor och volymer
- vektor begreppet (addition, subtraktion, multiplikation med skalär)
- vektorer (fasvinkel och längd, omvandlingar )
- skalärprodukt
- kryssprodukt
- trigonometriska funktioner och ekvationer
Tid och plats
Period 3 läsåret 2025-2026, Raseborg
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Material finns i Moodle
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=14480
Undervisningsmetoder
Flipped Learning, räkneövningar i små grupper
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig utvärdering eller tentamen i slutet av kursen, tidtabell hittas i Moodle.
Omtentamen 27.3.2026 och 24.4 2026
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Det går att delta i vissa delar av kursen online via Webex.
https://novia.webex.com/join/taina.sjoholm
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp motsvarar ca 80 h arbete
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig utvärdering/Självutvärdering alternativt skriftlig tentamen 0-5
För att studerandes prestation i kursen ska kunna utvärderas enligt kontinuerlig utvärdering/självutvärdering krävs det aktiv närvaro (75%) på lektionerna, deltagande i mellanutvärderingarna och redovisning av självutvärderingen och repetitionsuppgifterna. Studerande måste också ta del av allt material i Moodle före det tema som hen skall studera under lektionspasset. I annat fall är den enda möjliga utvärderingsmetoden traditionell skriftlig tentamen.
Underkänd (0)
Den studerande uppfyller inte kravet för tillfredsställande kunskaper.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande kan lösa de flesta grundläggande problem som anknyter till kursinnehållet och kompetenserna och förstår hur lösningar framskrider i mera komplicerade problem.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande kan lösa problem från de olika delarna av kursen och även mera komplicerade problem genom att ta modell av exempellösningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande kan tillämpa kursinnehållet och innovativt lösa mera komplicerade problem med hjälp av kursens kompetenser även i nya situationer.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav