Digital Images and Content in Beauty and Cosmetics (4 sp)
Kod: BC25DI01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2025 - 06.01.2026
Tajmning
07.01.2026 - 20.02.2026
Antal studiepoäng
4 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Degree Programme in Beauty Care
Lärare
- Vasa – timlärare Estenom
- Johanna Nykamb
Lärare
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Grupper
-
BC25D-VBeauty Care, full-time studies, 2025
Lärandemål
• The students know how to plan, to adapt and analyze different looks using digital image processing
• The students have knowledge about the chosen programs of editing and can use them to create different digital looks
• The students can use digital image processing for various work situations and can create content with images and video within the industry
Innehåll
Digital Looks
Digital Image and Video
Editing
Photoshop
InDesign
Tid och plats
07.01 - 20.2.2026 vid Campus Alere, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Ohlsson, S. (2011). Digital bild 3.0 (4.0) Projektor.
- Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital marketing (Seventh edition.). Pearson.
- Copilot
- Chat GPT
- Photoshop
- CapCut
- Canva
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, praktiska övningar, analyser och praktiska prov.
Praktiska övningar i fotografering (studio och närmiljö)
Övningar i olika digitala program
Redigering och färgsättning av bilder
Praktik- och arbetslivssamarbete
För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Mera information på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes insats 27 timmar/sp.
I klass: ca 40 timmar
Eget arbete: 65 timmar
Total: 108 timmar
Tilläggsuppgifter för studerande
Denna kurs fokuserar på hållbarhetsmål nummer 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.
Idag befinner sig mer än hälften av världens arbetstagare i osäkra anställningar, ofta med dålig lön och begränsad tillgång till både utbildning och socialförsäkringar. Under de kommande 20 åren väntas dessutom den globala arbetskraften öka med 800 miljoner människor vilket kräver stora ansträngningar för att skapa nya jobb som också är hållbara för människa och miljö.
Anständiga arbetsvillkor främjar en hållbar ekonomisk tillväxt och är en positiv kraft för hela planeten. Vi måste skydda arbetstagarnas rättigheter och en gång för alla stoppa modernt slaveri, människohandel och barnarbete. Genom att skapa goda förutsättningar för innovation och entreprenörskap samt säkerställa anständiga arbetsvillkor för alla gynnas en hållbar ekonomisk tillväxt som inkluderar hela samhället.
Speciellt 8.3 FRÄMJA POLITIK FÖR NYA ARBETSTILLFÄLLEN OCH ÖKAD FÖRETAGSAMHET
Främja utvecklingsinriktad politik som stödjer produktiv verksamhet, skapande av anständiga arbetstillfällen, företagande, kreativitet och innovation samt uppmuntra att mikroföretag liksom små och medelstora företag växer och blir en del av den formella ekonomin, bland annat genom tillgång till finansiella tjänste
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subject
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
The student can reflect and motivate from own point of view
Bedömningskriterier, berömliga (5)
The student has an immerse competence and shows a deeper understanding of the subject in relation to the upcoming profession
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Mera information finns på Moodle under introduktion.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
No prior prerequisites