Hoppa till innehåll

Digital Images and Content in Beauty and Cosmetics (4 sp)

Kod: BC25DI01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2025 - 06.01.2026

Tajmning

07.01.2026 - 20.02.2026

Antal studiepoäng

4 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Degree Programme in Beauty Care

Lärare

  • Vasa – timlärare Estenom
  • Johanna Nykamb

Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper

  • BC25D-V
    Beauty Care, full-time studies, 2025

Lärandemål

• The students know how to plan, to adapt and analyze different looks using digital image processing
• The students have knowledge about the chosen programs of editing and can use them to create different digital looks
• The students can use digital image processing for various work situations and can create content with images and video within the industry

Innehåll

Digital Looks
Digital Image and Video
Editing
Photoshop
InDesign

Tid och plats

07.01 - 20.2.2026 vid Campus Alere, Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Ohlsson, S. (2011). Digital bild 3.0 (4.0) Projektor.
- Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital marketing (Seventh edition.). Pearson.
- Copilot
- Chat GPT
- Photoshop
- CapCut
- Canva

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, praktiska övningar, analyser och praktiska prov.

Praktiska övningar i fotografering (studio och närmiljö)
Övningar i olika digitala program
Redigering och färgsättning av bilder

Praktik- och arbetslivssamarbete

För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mera information på Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats 27 timmar/sp.
I klass: ca 40 timmar
Eget arbete: 65 timmar
Total: 108 timmar

Tilläggsuppgifter för studerande

Denna kurs fokuserar på hållbarhetsmål nummer 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.

Idag befinner sig mer än hälften av världens arbetstagare i osäkra anställningar, ofta med dålig lön och begränsad tillgång till både utbildning och socialförsäkringar. Under de kommande 20 åren väntas dessutom den globala arbetskraften öka med 800 miljoner människor vilket kräver stora ansträngningar för att skapa nya jobb som också är hållbara för människa och miljö.

Anständiga arbetsvillkor främjar en hållbar ekonomisk tillväxt och är en positiv kraft för hela planeten. Vi måste skydda arbetstagarnas rättigheter och en gång för alla stoppa modernt slaveri, människohandel och barnarbete. Genom att skapa goda förutsättningar för innovation och entreprenörskap samt säkerställa anständiga arbetsvillkor för alla gynnas en hållbar ekonomisk tillväxt som inkluderar hela samhället.

Speciellt 8.3 FRÄMJA POLITIK FÖR NYA ARBETSTILLFÄLLEN OCH ÖKAD FÖRETAGSAMHET
Främja utvecklingsinriktad politik som stödjer produktiv verksamhet, skapande av anständiga arbetstillfällen, företagande, kreativitet och innovation samt uppmuntra att mikroföretag liksom små och medelstora företag växer och blir en del av den formella ekonomin, bland annat genom tillgång till finansiella tjänste

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subject

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
The student can reflect and motivate from own point of view

Bedömningskriterier, berömliga (5)

The student has an immerse competence and shows a deeper understanding of the subject in relation to the upcoming profession

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mera information finns på Moodle under introduktion.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

No prior prerequisites