Hoppa till innehåll

Jag som ledare – identitet och målstyrning (5 sp)

Kod: FEK24LF01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2025 - 09.01.2026

Tajmning

14.01.2026 - 04.03.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Andel virtuell undervisning

5 sp

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 70

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Kajsa From

Grupper

  • ÖH25FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom
  • ÖH23FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande
- Känner till ledarskapsstilar och teorier
- Får självkännedom och gör självreflektion
- Känner till betydelsen av etik, integritet och förändringsledning
- Hittar sin egen ledaridentitet och kan göra en utvecklingsplan för sitt ledarskap
- Känner till olika teorier och standarder för målstyrning och kan koppla dessa till praktiska processer
- Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation

Innehåll

Ledarskapsstilar ur ett teoretiskt perspektiv
Analys av egna ledarskapskompetenser
Utvecklingsplan för eget ledarskap
Teorier och standarder för kvalitetsledning och målstyrning

Tid och plats

Online, vårtermin 2026.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

"Introduction to Leadership" av Peter G. Northouse
"Ledarskap och organisation" av Maria Berggren
"Leading Change" av John P. Kotter
"Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us" av Daniel H. Pink
"Leadership: Theory and Practice" av Peter G. Northouse

Undervisningsmetoder

Onlinelektioner, självstudier, ledarskapsmanifest & portfolio.

Tilläggsuppgifter för studerande

Lärandemål för studeranden:
▪ Känner till ledarskapsstilar och teorier
▪ Får självkännedom och gör självreflektion
▪ Känner till betydelsen av etik, integritet och förändringsledning
▪ Hittar sin egen ledaridentitet och kan göra en utvecklingsplan för sitt ledarskap
▪ Känner till olika teorier och standarder för målstyrning och kan koppla dessa till praktiska processer
▪ Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
▪ Utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Når ej 1 eller högre

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden har nått en tillfredsställande nivå av förståelse för ledarskap och kan delvis koppla teori till egna reflektioner för självledarskap

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan påvisa en god nivå av förståelse för ledarskap och koppla teori till egna reflektioner för självledarskap

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studeranden kan påvisa en berömlig nivå av förståelse för ledarskap och koppla teori till egna mångfacetterade reflektioner för självledarskap

Förkunskapskrav

Grundläggande kurser i organisation och ledarskap