Marknadsföring (5 sp)
Kod: PRE22MF01-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 07.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 14.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
- Mikael Ehrs
Lärare
Niklas Kallenberg
Grupper
-
PRE24D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2024 dagstudier
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna
- identifiera, lista och beskriva grundläggande terminologi inom ämnesområdet marknadsföring med fokus på industriell marknadsföring
- förklara skillnaden med produktionsorientering, marknads- och värdeorientering samt kundcentricitet
- behärska marknadsföringsmixens grundelement, 4 P - 5 P - 7 P, ifråga om produkter, tjänster, lösningar och att marknadsföra insikt och ideér
- använda rätt terminologi, synsätt och gängse metodologi då det gäller att samla in data, behandla, tolka och presentera ifråga om
marknadsundersökningar i fält enligt det vetenskapliga arbetssättet
- utföra i team eller självständigt - en marknadsundersökning i fält - innefattande även budget, tidplan och rapportering jämte försvar
- förklara grundläggande om marknadsforskning, marknadsinfo och marknadsföringens juridik
Innehåll
- grundbegrepp och synsätt inom marknadsföringen
- nu gällande forskning och tendenser inom marknadsföring
- marknadsföringens positionering som företagsstrategiskt verktyg, externt, internt
- marknadsföringsmixen detaljerat, ändamål och praktiska handlingar, åtgärdsförslag
- grunderna i personlig försäljning
- marknadsundersökning i praktiken jämte rapportering, kvalitativa och kvantitativa grepp, validitet, reliabilitet, representativitet
- medier, sociala medier, influensing, digitala lösningar som marknadsföringskanaler
- marknadsföringens grundläggande juridik och etik
- genomförande, dokumentation och försvar av en marknadsundersökning
Tid och plats
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni
lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag:
Kotler, Philip & Armstrong, Gary (2022). Principles of Marketing, 18th Global Edition. Pearson. ISBN: 978-1-292-42954-8
Blythe, Jim (2018). Essentials of Marketing, 6th ed. Pearson Education. ISBN: 978-1-292-18419-5
Undervisningsmetoder
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Praktik- och arbetslivssamarbete
En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller
självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till
slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in
här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på
nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra
självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de
europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller
motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7
timmar arbete på egen tid.
Periodisering av innehållet
1. Introduktion till marknadsföring
2. Konsumentbeteende
3. Marknadsundersökningar
4. Segmentering, målmarknad, positionering (STP)
5. Produkt och tjänsteutveckling
6. Prisstrategier
7. Distribution och försäljningskanaler
8. Marknadskommunikation
9. Digital marknadsföring och sociala medier
10. Varumärkesbyggande
11. Hållbarhet och etik i marknadsföring
12. Affärsrelationer och B2B-marknadsföring
13. Internationell marknadsföring
14. AI och automatisering i marknadsföring
15. Exkursion eller gästföreläsning (kan hållas vid annan tidpunkt)
16. Sammanfattning
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Försvarliga; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen och i övningsuppgifter. I övningsuppgifter, tentamina och i marknadsundersökningen grundar sig svar och handlingsplaner jämte marknadsföringåtgärder på delvis felaktiga härledningar.
Den genomförda marknadsundersöknngen innehåller delvis brister ifråga om validitet och reliabilitet. Marknadsundersökningsrapporten
är delvis undermålig och kräver omarbetning och bearbetning för godkänd prestation.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Goda; Den studerande tillämpar teoribildning och begrepp i både tentamen, övningar och i marknadsundersökningen i det närmaste korrekt. Datainsamling, analyser och åtgärdsförslag bygger på välgrundade argument med teoristöd. Metodkunskapen ifråga om grundläggande marknadsundersökningars genomförande är god. Marknadsundersökningsrapporten är väl strukturerad, saklig, informativ och till mätbar nytta för uppdragsgivaren.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Berömliga; Den studerande beskriver grundläggande teoribildning och terminologi på berömligt sätt. Tentamenssvar, övningsarbeten och marknadsundersökningen har klar teorikoppling med riktig begreppshantering. Härledningar för handlingsplaner är logiska och följdriktiga med motiveringar, jämförelser och riktiga beräkningar. Den studerande presenterar och argumenterar för utvecklingsförslag i sin marknadsundersökningsrapport för uppdragsgivaren. Marknadsundersökningsrapporten är välskriven ifråga om disposition, struktur, språk, design
med avslutande presentation av både teoretiskt och praktiskt bidrag för uppdragsgivaren.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller
självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till
slutvitsordet.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
Poäng Resultat
32->43 = 5
29->31 = 4
26->28 = 3
23->25 = 2
20->22 = 1
Underkänd (0)
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Känner till grundläggande begrepp i marknadsföring, såsom marknadsmix, målgrupp och varumärke
Kan redogöra för de vanligaste marknadsföringskanalerna och verktygen
Förstår konsumentbeteende i grunddrag
Kan tillämpa enklare modeller som AIDA eller STP i uppgifter
Känner till olika digitala plattformars roll i marknadsföring
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan analysera enklare marknadsföringsstrategier och identifiera deras styrkor och svagheter
Förstår hur marknadsföring påverkas av externa faktorer som konkurrenter och samhällsförändringar
Känner till grunderna i marknadsundersökningar och målgruppsanalys
Kan koppla teoretiska modeller till praktiska exempel eller case
Har god insikt i hur företag bygger varumärken och kommunicerar i olika kanaler
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan självständigt analysera och utvärdera marknadsföringsstrategier med hjälp av relevanta teorier
Kan föreslå förbättringar eller utveckling av befintliga kampanjer utifrån målgrupp och mål
Visar förståelse för samband mellan affärsmål och marknadsföringens roll
Integrerar kunskap från flera delområden, inklusive digitalisering och AI
Kan formulera välgrundade slutsatser, både skriftligt och muntligt, och argumentera för sina val
Förkunskapskrav
Grundläggande företagsekonomi