Hoppa till innehåll

Objektorienterad programmering (4 sp)

Kod: IT23PR04-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2025 - 07.09.2025

Tajmning

25.08.2025 - 16.11.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Degree Programme in Information Technology
  • Utbildning i informationsteknik

Lärare

  • Virtuell ELA 2

Lärare

Kaj Wikman

Grupper

  • UIT24D-V
    Ingenjör (YH), informationsteknik, 2024

Lärandemål

Studerande:
- förstår skillnaderna mellan procedurell programmering och objektorienterad programmering
- kan programmera objektorienterat genom att använda inkapsling, arv och polymorfism
- kan koda applikationer där användning av samlingar och undantagshantering behövs

Innehåll

- Procedurell programmering vs objektorienterad programmering
- Repetition av procedurell programmering
- Klasser och objekt.
- Arv.
- Abstrakta klasser.
- Interfaces.
- Collections.
- Generics.
- Undantag.
- Filhantering, serialisering.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material på Moodle.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden förstår skillnaden mellan värdetyper och referenstyper.
Studeranden förstår grundprincipen med objektorienterad kod samt kan koda enkla klasser, arv, interfaces mm.
Studeranden kan skriva enkel kod för att hantera data i någon typ av collection.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan koda mera avancerad objektorienterad kod samt hantera undantag.
Studeranden kan skriva mera avancerad kod för att hantera data i olika typer av generiska collections.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studeranden kan mångsidigt tillämpa objektorienterad programmering för att lösa programmeringsuppgifter.
Studeranden kan självständigt välja rätt typ av collection samt mångsidigt använda generiska collections,metoder och klasser i sin kod.

Förkunskapskrav

Kursen Grunderna i programmering.