Customer Relationship Management (5 sp)
Kod: FEK23ÅOL02-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 30.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Timo Kerke
- Laura Johansson
- Maria Westerlund
Grupper
-
FEK24D-ÅTradenom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- vet hur man tillämpar modeller och processer för utveckling av kundrelationer och ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- kan utnyttja försäljningsprocessen, kanaler och informationssystem som CRM-system
- förstår leadgenerering och hur man omvandlar dem till återkommande kunder
- känner till grunderna inom lojalitetsstyrning och att bygga ett lojalitetsprogram
- inser betydelsen av riskanalys i kundhanteringsprocessen
Innehåll
- försäljningsprocessen och verktyg för B2B och B2C marknadsföring, som kundresan och personas
- strategiskt kundledarskap och relationsmarknadsföring
- användning av programvara
- leadgenerering, lojalitetsstyrning och nyckelkunder
- riskanalys
Tid och plats
Närstudier med koppling till teamets affärsverksamhet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
CRM for Dummies - Lars Helgeson
Dynamic Customer Strategy : Today's CRM - John F. Tanner and John F., Jr. Tanner
Handbook of CRM - Adrian Payne
Strategic Customer Management : Integrating Relationship Marketing and CRM - Adrian Payne and Pennie Frow
Customer Relationship Marketing : To inspire good customer service behaviour, we must be able to measure customer experiences meaningfully. - John Hawkins
Key Account Management : Strategies to Leverage Information,Technology, and Relationships to Deliver Value to Large Customers. - Joël Le Bon and Carl Herman
Managing Customer Experience and Relationships : A Strategic Framework - Don Peppers
Marketing 4.0 : moving from traditional to digital - Kotler, Philip m.fl.
Marketing 5. 0 : technology for humanity - Kotler, Philip m.fl.
Undervisningsmetoder
Hackathon
Träningar
Uppgifter
Workshop
Praktik- och arbetslivssamarbete
Stark koppling till det egna företagets verksamhet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppgifter och övningar i samband med träningar och workshops.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För att få godkänt bör samtliga deluppgifter vara godkända.
I grupp:
-Den del av teamets strategi som handlar om kunder och kundrelationer. Bedöms 0-5. 20%
-Hackaton kring kundlönsamhet. Bedöms 0-5. 30%
Personlig;
-Reflektion och analys av samtliga teams strategier med tydliga kopplingar till relevant teori. Bedöms 0-5. 50%
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Uteblivna korspollineringar bör ske enligt samma princip som inlämningskompletteringar
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.
Underkänd (0)
- Bristfälligt deltagande i NBF, workshops
- Ofullständiga inlämningar i kursen.
- Saknar källhänvisningar och källförteckning
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Studerande visar grundkunskaper i lärandemålen
- Kunnandet utnyttjas i projektarbete i viss grad.
KLN:
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser
3. Du har källhänvisningar och källförteckning.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Studerande visar fördjupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.
KLN:
Utöver kraven för 1-2
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall.
5. Du har källhänvisningar och källförteckning.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Studerande visar fördjupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.
KLN:
Utöver kraven för 1-5
6. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden
7. Du har källhänvisningar och källförteckning.
Förkunskapskrav
Marknadsföringens grunder