Hoppa till innehåll

Jag som ledare – identitet och målstyrning (5 sp)

Kod: FEK24LF01-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

29.09.2025 - 21.11.2025

Tajmning

01.09.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Kim Friman

Grupper

  • FEK24D-Å
    Tradenom (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- Känner till ledarskapsstilar och teorier
- Får självkännedom och gör självreflektion
- Känner till betydelsen av etik, integritet och förändringsledning
- Hittar sin egen ledaridentitet och kan göra en utvecklingsplan för sitt ledarskap
- Känner till olika teorier och standarder för målstyrning och kan koppla dessa till praktiska processer
- Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation

Innehåll

Ledarskapsstilar ur ett teoretiskt perspektiv
Analys av egna ledarskapskompetenser
Utvecklingsplan för eget ledarskap
Teorier och standarder för kvalitetsledning och målstyrning

Tid och plats

Vecka 40-47, Henriksgatan 7, Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

"Introduction to Leadership" av Peter G. Northouse
"Ledarskap och organisation" av Maria Berggren
"Leading Change" av John P. Kotter
"Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us" av Daniel H. Pink
"Leadership: Theory and Practice" av Peter G. Northouse

Undervisningsmetoder

▪ Närtillfällen
▪ Självstudier
▪ Bokcirkel
▪ Ledarskapsmanifest
▪ KLN

Lärandemål för studeranden:
▪ Känner till ledarskapsstilar och teorier
▪ Får självkännedom och gör självreflektion
▪ Känner till betydelsen av etik, integritet och förändringsledning
▪ Hittar sin egen ledaridentitet och kan göra en utvecklingsplan för sitt ledarskap
▪ Känner till olika teorier och standarder för målstyrning och kan koppla dessa till praktiska processer
▪ Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
▪ Utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation

Studerandes tidsanvändning och belastning

▪ Resurstillfällen 20h
▪ Individuella reflektionsuppgifter och självanalyser 30h
▪ Projektarbete: Utvecklingsplan för personlig ledarstil 60h
▪ Ledarskapsmanifest 25h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

▪ Aktivt deltagande under resurstillfällena (20%)
▪ Bokcirkeln (20%)
▪ KLN (30%)
▪ Ledarskapsmanifest (30%)

Underkänd (0)

Når ej 1 eller högre

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studeranden har nått en tillfredsställande nivå av förståelse för ledarskap och kan delvis koppla teori till egna reflektioner för självledarskap

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studeranden kan påvisa en god nivå av förståelse för ledarskap och koppla teori till egna reflektioner för självledarskap

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studeranden kan påvisa en berömlig nivå av förståelse för ledarskap och koppla teori till egna mångfacetterade reflektioner för självledarskap

Förkunskapskrav

Grundläggande kurser i organisation och ledarskap