Hoppa till innehåll

Stöd till barn och familjer i utmanande livssituationer inom småbarnspedagogiken (5 sp)

Kod: VAL21047-3009

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2025 - 13.01.2026

Tajmning

01.12.2025 - 31.05.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Alexandra Båsk

Lärare

Alexandra Båsk

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera riskfaktorer hos barn och familjer i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- kan stöda utsatta barns och familjers resurser och välmående
- kan använda resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala välbefinnande inom småbarnspedagogiken
- omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat interprofessionellt arbetssätt

Innehåll

- metoder som stöd för barns psykosociala välbefinnande och personliga integritet
- kropps-, känslo-, och trygghetsfostran
- tidigt ingripande
- familjestöd och samarbete med vårdnadshavare
- stöd för barn på daghemmet som upplevt sorg, kriser, trauma, sjukdom, mental ohälsa, våld och fattigdom
- interprofessionellt samarbete

Tid och plats

Kurstid: 14.1-25.5. 2026, vid Alere Vasa.
Undervisningen är inplanerad enligt följande (Obs! eventuella förändringar/tillägg är möjliga fram till kursstarten):

14.1 kl. 15-00-17.30, online tillfälle för alla kursdeltagare.

21.1 kl. 8.30-14.30. Dagstuderande skall delta i Kompetens i fokus – att möta människan bakom beteendet vid Campus Alere. Tema: Att möta unga och vuxna anhöriga. Studerande presenterar vid utställningen olika projekt inom småbarnspedagogiken. Studerande skall även samma dag delta på online tillfället; Barnskyddsanmälan och vad händer sen, kl. 10-11:30 i rum, C121 W31-C121. OBS! Studerande är indelade i mindre grupper under utställningen och ska läsa angivet material inför den 21.1 som hittas på kursens Moodle sida. Mera info ges den 14.1.

4.2 kl. 9-11.30. Dagstuderande.Tema: Psykisk ohälsa bland små barn.

18.3 kl. 8.30-16. Alla kursdeltagare. Kl. 8.30-12 Simulering/rollspel och
kl. 13-16. Tema: Svåra samtal – goda samtal om svåra teman. Hur kan vi stöda och tala om kropp, gränser och sexualitet med småbarn.

8.4 kl. 12.30-15. Dagsstuderande. Tema: Olika nya verktyg m.m. för småbarnspedagogiken, t.ex. verktyg för småbarnspedagogiken om läkemedelsbehandling, fysisk begränsning m.m.

23.4 kl. 9-15. USO24F-V. Examination seminarie: metodpresentationer. + Tema: Olika nya verktyg för småbarnspedagogiken, t.ex. verktyg för småbarnspedagogiken om läkemedelsbehandling, fysisk begränsning m.m. Kursavslut för US024F-V.

25.5 kl. 8.15-11.45. Dagstuderande. Examination seminarie: metodpresentationer. Kursavslut för USO23D-V.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur för förhandsuppgift (flerformare):

Hellberg, A. 2017. Kapitel 1. Traumamedvetenhet i förskolan. Sidorna 17-24 och kapitel 2 Vad är trauma?. Sidorna 27-35. Ingår i: Hellberg, A. 2017. Traumamedvetenhet i förskolan. Lund: Studentlitteratur.

Obligatorisk kurslitteratur för examination 1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i
mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Bris. 2019. Bra från början. Förskolans betydelse för barn som flytt. Bris rapport 2019:2. Sidorna 1-36.
.
Davidsson, S & Storbacka-Järvinen, L. Träna med djurvännerna – Resursstarka barn inom
småbarnspedagogiken och i barnets hem. 2022. Läs kapitel 6 Djurvännernas hemmaträning sidorna
13-16 samt bilagorna. Novia publikation och produktion, Serie: P, Produktioner 2/2022
.
Gustafsson, L H & Lindberg, T(red.). 2022. Möta barn på flykt. Enkel handbok för alla. UNICEF
Sverige. Läs Del 1 Det första mötet. Sidorna 9-16 och Del 2 Bra att veta. Sidorna 17-29.
.
Hellberg Björklund, A. 2023. Stress hos barn. Sidorna 37-49. Ingår i: Hellberg Björklund, A. 2023. Främja barn psykiska hälsa i förskolan.
Lund: Studentlitteratur. Lund: Studentlitteratur.
.
Hellberg, A. 2016. Barns reaktioner vid sorg och kris. Sidorna 109-124. Ingår i: Hellberg, A. 2016.
Psykologi i förskolans vardag. Lund: Studentlitteratur.
.
Nielsen, A. Barn som far illa. 2022.Sidorna 134-146. Ingår i: Nielsen, A & Nyroos, M (RED.). 2022.En
förskola för alla. Specialpedagogik, inkludering och likvärdighet.
.
Referenslitteratur för examination 1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp:
.
Storbacka-Järvinen, L, Davidsson, S, Liljetorth, P & Juslin, E. 2023. Resursstarka barn.
Djurvännernas metodguide. Novia publikation och produktion. L, Läromedel 1/2023.
.
Referenslitteratur för examination 2 finns på kursens moodlesida.
Ytterligare litteratur med koppling till undervisningen finns på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Förhandsuppgift, enbart för USO24F-V, instruktioner för och inlämning av förhandsuppgift hittas på kursens Moodle sida, OBS! DL: 11.1, dvs. före kursstart. Obligatorisk schemalagd undervisning, simulering, individuella inlärningsuppgifter, självstudier och grupparbete.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på Moodle i kursens handledningsforum.
Eventuell anhållan om validering ska vara inlämnad innan kursen inleds.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Rollspel/simulering
Deltagande i Kompetens i fokus – att möta människan bakom beteendet vid Campus Alere. Tema: Att möta unga och vuxna anhöriga (dagstuderande).

I kursen ingår att studerande avlägger familjecenterkörkortet. (en del i examination 1)
https://www.eoppiva.fi/kurssit/familjecenterkorkort/#/

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp
De individuella inlärningsuppgifterna finns närmare beskrivna på kursens moodlesida.
Inlämning: 1.3.2026.
.
2. Grupparbete och metodpresentation 2 sp
Information om uppgiften finns på kursens moodlesida.
.
Inlämning: 16.4 för USO24F-V och 18.5.2026 för USO23D-V.
.
3. Förhandsuppgift (=US024F-V), läsa material inför den 21.1. (=dagstuderande) och närvaro i undervisningen 1 sp
Förhandsuppgiften finns beskriven på Moodle. Den finns publicerad i Moodle då Moodle öppnas.
Förhanduppgiften ska vara inlämnad 11.1-26.

Tiderna för inlämning i examinationer diskuteras ännu med studerandegruppen då kursen inleds.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
2. Pararbete och metodpresentation 2 sp (2 x 27 h = 54 h)
3. Förhandsuppgift (=flerformare), läsa material inför den 21.1 (=dagstuderande) och närvaro i undervisningen 1 sp (27 h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen går för studerande i grupperna USO23D-V och USO24F-V som ska ha
tilläggsbehörighet i småbarnspedagogik.
Eventuella justeringar kan ännu göras i kursens förverkligande fram till kursstarten.

Kursansvarig lärare: Alexandra Båsk, alexandra.bask@novia.fi

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i
examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av
språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuella inlärningsuppgifter 2 sp
- Förmåga att identifiera barn och familjers behov i utmanande situationer
- Innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- Förmåga att sammanfatta teori
- Professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5. Kort gruppinriktad sammanfattande feedback sätts in på Moodle.
Examinator: Alexandra Båsk
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
.
2. Pararbete och metodpresentation 2 sp
- Förmåga att sammanfatta teori om metoden/materialet
- Förmåga att handleda medstuderande i användning av meod/material som stöder barnet
- Förmåga att använda och välja ut resursförstärkande metoder som stöder barnets psykosociala
välbefinnande inom småbarnspedagogiken
Bedömning enligt skala 0-5. Paret/gruppen får kort feedback per e-post.
Examinator: Alexandra Båsk
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
.
3. Förhandsuppgift (=flerformare), läsa material inför den 21.1. (dagstuderande) och närvaro i undervisningen 1 sp
-aktivt deltagande och utförda uppgifter under lektioner
- utförd förhandsuppgift

Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningarna på Moodle.
Examinator: Alexandra Båsk
Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.

Förkunskapskrav

Inga