Inköp (3 sp)
Kod: PRE22PP02-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 05.10.2025
Tajmning
24.09.2025 - 12.10.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Englanti
- Svenska
Utbildning
- Produktionsekonomi
Lärare
- Mikael Ehrs
Lärare
Matts Nickull
Grupper
-
ÖH22FLEXINGÖppna YH, Flexibelt till Ingenjör
Lärandemål
Efter genomgången kurs förstår studenter hur inköp och inköpsorganisationen fungerar i ett företag, känner till kostnadsbilden i inköpsprocessen, kan analysera leverantörsvalet och vet vilka kriterier som gäller för outsourcing. Studeranden är medveten om inköparens roll i värdekedjan.
Dessutom ska den studerande kunna
- utvärdera eget och andras arbete
- kritiskt granska och ge återkoppling på arbetsrapporter
- kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar
- muntligt redogöra för och diskutera sina slutsatser
- argumentera och bidra i resonemang kring tekniska frågor
Innehåll
Inköpsprocessen, köpbeteende
Organisation och struktur för inköp
Leverantörsrelation
Kontrakt och lagar
Offentlig upphandling
Etik och god praxis
Förhandlingar och upphandling
Tid och plats
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Online (Moodle, Teams)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag:
Weele, Arjan J. van (2014). Purchasing & Supply Chain Management : Analysis, Strategy, Planning and Practice. Cengage Learning. 6th edition. ISBN: 978-1-4080-8846-3
Erisman, Porter (2018). Six Billion Shoppers : the Companies Winning the Global E-commerce Boom. Pan Books. ISBN: 978-1-5098-7477-4
Solomon, Michael R.; Bamossy, Gary J.; Hogg, Margaret K.; Askegaard, Søren (2016). Consumer Behaviour : a European Perspective. Pearson Education Limited. Sixth edition. ISBN: 9781292063423
Undervisningsmetoder
Projekt, självstudier, övningar.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra projektarbeten samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan för varje projekt stängs 8.10. 23:59 - inlämningslådan stängs automatiskt vid deadline, arbetet poängsätts före veckans slut. Arbeten efter deadline inlämnas i den andra inlämningslådan som stängs 21.10. 23:59. Denna inlämningslåda är för arbeten efter deadline, kompletterande inlämningar för att nå upp till önskat vitsord,. Efter denna inlämningslåda stängs kan inga fler inlämningar göras. De inlämningarna poängsätts inom en veckas tid.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studeranden förväntas lägga samanlagt 75-90 timmar arbete på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning ges, resten arbete på egen tid.
Periodisering av innehållet
Alla projekt kan utföras på samma gång.
Projektämenen:
Inköp
Purchasing Portfolio-verktyget
Inköparens roll
Outsourcingval
AHP-analys (Analytic Hierarchy Process)
Kontrakt och avtal
Förhandlingsteknik
Leverantörsutvärdering, nyckeltal
Offentlig upphandling
AI inom inköp
Inköp och CSR
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kan på uppmaning analysera en existerande inköpsportfölj, och dra slutsatser om vad som bör prioriteras.
Känner till inköpets betydelse för företagens profit, och vet att internationella inköp är en möjlighet.
Känner till sambandet mellan inköp, kostnader och profit
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om inköp.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan självständigt analysera och utveckla en gjord plan
Kan specificera vilka problem man kan stöta på i inköp
Förstår hur effektiva och fungerande inköp utgör basen för ett för ett företags produktion och försäljning.
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om inköp.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en plan
Kan argumentera för och emot olika strategier och modeller för inköp.
Kan föreslå det mest optimala metoderna för inköp internationellt, kostnadsmässigt och tidsmässigt.
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om inköp.
Kan beskriva och förklara inköpsfunktionens roll och påverkan för utomstående
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Genom att utföra projektarbeten samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0 poäng (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1 poäng (En rapport som är ytlig eller saknar några svar)
• Utmärkt = 2 poäng (Kräver att du visar god förmåga att sammanställa en rapport, svarar på alla uppgifter)
.
Poäng Resultat
18->22 = 5
16->17 = 4
14->15 = 3
12->13 = 2
10->11 = 1
Underkänd (0)
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kan på uppmaning analysera en existerande inköpsportfölj, och dra slutsatser om vad som bör prioriteras.
Känner till inköpets betydelse för företagens profit, och vet att internationella inköp är en möjlighet.
Känner till sambandet mellan inköp, kostnader och profit
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om inköp.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kan självständigt analysera och utveckla en gjord plan
Kan specificera vilka problem man kan stöta på i inköp
Förstår hur effektiva och fungerande inköp utgör basen för ett för ett företags produktion och försäljning.
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om inköp.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en plan
Kan argumentera för och emot olika strategier och modeller för inköp.
Kan föreslå det mest optimala metoderna för inköp internationellt, kostnadsmässigt och tidsmässigt.
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om inköp.
Kan beskriva och förklara inköpsfunktionens roll och påverkan för utomstående
Förkunskapskrav
-
Tilläggsuppgifter
-