Socialt arbete i skolan (5 sp)
Kod: SO21ESAI3-3007
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 29.12.2028
Tajmning
01.01.2026 - 31.12.2028
Antal studiepoäng
5 sp
Andel virtuell undervisning
5 sp
FUI-andel
1 sp
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Carolina Silin
Lärare
Carolina Silin
Grupper
-
USO25FE-ÅSocionom (YH), h25, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag.
- har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem.
- har kännedom om skolkuratorns och skolcoachens arbetsbild.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt.
- kan arbeta interprofessionellt inom elev- och studerandehälsan.
Innehåll
- skolkuratorns yrkesbild
- skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparter
- elev- och studerandevårdslagstiftning
- hälsofrämjande arbete i skolan
- förebyggande arbete i skolan
- samarbete med vårdnadshavare
- risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- samtalsmetodik
- elevcentrerade arbetsmetoder
Tid och plats
Kursen är öppen 2.1.2026-31.12.2028. Material och instruktioner finns här i förverklgandet och i kursens Moodle-sida och inlämningen sker i kursens Moodle-sida.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk litteratur till den reflekterande uppsatsen
Hietala-Peltonen, M. et al. (2018). Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Johannson, M. (2022). Risk- och skyddsfaktorer - vad vet vi och vad kan göras med kunskapen. Social & Healt Impact Center. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1656234/FULLTEXT01.pdf
Socialstyrelsen. (2018). Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf
Litteraturtips för den reflekterande uppsatsen
Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.
Hietala-Peltonen, M. et al. 2019. Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.
Laitinen, K., Haanpää, S., Francke, L. & Lahtinen, M. (2020) Antimobbningsarbete i skolor och läroanstalter. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/antimobbningsarbete_i_skolor_och_laroanstalter.pdf
Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: FINN LECTURA.
Laaksonen, P. & Hytönen, E. (toim.) 2000. Osallistava oppilashuolto: systeemisen ajattelumallin soveltaminen oppilashuoltoryhmässä, kouluyhteisössä ja nuorten ympäröivissä verkostoissa. Helsinki: Eteleä-Suomen lääninhallistus.
Pippuri, T. 2014. Koulun sosiaalityön asiakkuudet ja asiakasprosessit. Tampereen yliopisto http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=f649c044-5af8-4736-85eb-f1e21e211f40
Sergejeff, J. red. (2023). Vår gemensamma skolväg : Handbok för att stödja elevernas närvaro och minska frånvaron inom den grundläggande utbildningen. Helsingfors: Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2023:40 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165220/OKM_2023_40.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Sipilä-Lähdekorpi, P. 2004. Hirveesti tekijänsä näköistä - Koulukuraattorin työ peruskoulun yläluokilla. Helsinki: FINN LECTURA.
Wallin, A. 2011. Sosiaalityö koulussa : Avaimia hyvinvointiin. Helsinki: Tietosanoma.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen innehåller 3 delexaminationer:
Examination 1, Lagstiftningsquiz, 1 sp
Examination 2, Reflekterande uppsats, 2 sp
Examination 3, Plan för att främja närvaro och förebygga frånvaro 2 sp
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examination 1, Lagstiftningsquiz 1 sp
- Studerande förbereder sig till examinationen genom att flera gånger läsa igenom Lag om elev- och studerandevård 1287/2013
- Studerande har endast 30 min till sitt förfogande då hen besvarar frågorna
- 65 % av svaren skall vara rätt för att quizet ska bli godkänt
- Studerande ha rätt till två omtentamenstillfällen
- Om studerande blir underkänd, kan hen göra quizet på nytt tidigast två veckor senare. Tanken är att studerande ska hinna sätta sig ordentligt in i lagstiftningen innan hen gör ett nytt försök
- Bedömning 0-5
Examination 2, Reflekterande uppsats 2 sp
- Studerande skriver individuellt en reflekterande uppsats om skolkuratorns arbetsbild
- Studerande skriver den reflekterande uppsatsen utgående från givet material (se litteraturlistan), relevanta och tillförlitliga källor som studerande har valt och utgående från en skolkurators muntliga redogörelse av sitt arbete. Studerande intervjuar en skolkurator. Intervjun behöver inte ske ansikte mot ansikte.
- Tanken är att studerande jämför relevant teori med skolkuratorns beskrivning av sitt arbete
- Mer detaljerade anvisningar publiceras på Moodle
- I uppsatsen ligger fokus på att berätta om egna insikter och om reflektion mellan teori och praktik
- Studerande gör genomgående källhänvisningar i den löpande texten
- Minst 5 källor
- Omfattning: 6-7 sidor löpande text (titelblad, innehållsförteckning och källförteckning räknas inte med i sidantalet)
- AI får endast användas som språkstöd inte för att producera innehåll.
- Bedömning med skalan 0-5
- Feedback presenteras på Moodle
Examination 3, Plan för att främja närvaro och förebygga frånvaro 2 sp
- Studerande skriver planen och ritar en årsklocka
- Gör genomgående källhänvisningar i den löpande texten
- Texten ska vara bearbetad
- AI får inte användas för att producera innehåll
- Omfattning 2-3 sidor text
- Radavstånd 1,5
- Uppgiften besdöms som GK/UK
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp d.v.s. en arbetsinsats som omfattar i genomsnitt 5 x 27 h = 135 h:
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förutom veckorna 8, 25-32, 42 och 52.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, Lagstiftningsquizen
- 65 % av svaren ska vara rätt
- Bedöms med skalan 0-5
______________________________________
Examination 2, Den reflekterande uppsatsen
Vid bedömningen beaktas följande:
- I vilken mån studerande har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i förhållande till de namgivna ämnesområdena
- Innehållets relevans. Att det finns ett fokus på skolkuratorns arbetsbild
- I vilken mån uppsatsen innehåller reflektion och insikter
- Tydlighet
Bedöms med skalan 0-5
__________________________________
Examination 3, Plan för att främja närvaro och förebygga frånvaro 2 sp
Bedömningskriterier:
• tydlighet
• att instruktionerna har följts
• källorna är relevanta och tydlig utskrivna
• att innehållet är relevant och täckande i relation till uppgiften
Bedöms med skalan GK/UK
Förkunskapskrav
Inga