Entreprenörskap och interprofessionalitet (3 sp)
Kod: SHV22EI03-3011
Förverkligandets information
Anmälningstid
30.11.2025 - 01.01.2026
Tajmning
07.01.2026 - 31.12.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Andel virtuell undervisning
2.5 sp
Prestationssätt
17 % Kontaktundervisning, 83 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 100
Utbildning
- Nursing
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till socionom
- Degree Programme in Beauty Care
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Camilla Mattjus
- Rika Levy-Malmberg
Lärare
Camilla Mattjus
Grupper
-
USS23D-VSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har insikter i entreprenörskap och företagande inom social- och hälsovårdsbranschen
- känner till vad grundande av företag innebär
- utvecklar färdigheter i planering och genomförande av affärsverksamhetsplan
- utvecklar förståelse för företagande, entreprenörskap och sociala innovationer
- har förutsättningar för att samarbeta i interprofessionell verksamhet
Innehåll
-företagande inom social-, hälso- och skönhetsbranschen
-praktiskt entreprenörskap
-processen för att bli godkänd serviceproducent inom social- och hälsovård
-affärsplan
-sociala innovationer
-strategier för att stärka samverkan.
-interprofessionellt lärande
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Utbildning till sjukskötare: VÅV22U02 Ledarskap, entreprenörskap och innovation
Nursing: NU22NR04 Innovation, Leadership and Entrepreneurship in Nursing