Hoppa till innehåll

Service Design (5 sp)

Kod: FEK23ÅKH01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2025 - 15.01.2026

Tajmning

01.01.2026 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

5 sp

FUI-andel

1 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk

  • Englanti

Antal studerande (min. - max.)

0 - 80

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Niklas Sundström
  • Annemari Andrésen
  • Håkan Sourander

Grupper

  • FEK23D-Å
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan utforma tjänsteerbjudanden och utveckla tjänster i ett mångprofessionellt perspektiv
- inser kopplingen mellan service design, affärs- och verksamhetsutveckling
- kan utveckla ett kundfokuserat värdeerbjudande
- känner till metoder för service design och kan använda dem i sitt arbete på ett innovativt och kreativt sätt

Innehåll

- centrala begrepp och processer inom service design
- metoder och verktyg för service design
- användarcentrerad tjänstedesign
- utvecklingsprojekt

Tid och plats

- Campus Åbo, vårterminen 2026

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Polaine, A., Reason, B. & Lövlie, L. 2013. Service Design. From Insight to Implementation.

Stickdorn, M. & Schneider, J. 2013.This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly. Delar av boken är fritt tillgängliga på webben.

Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu.

Undervisningsmetoder

- Resurstillfällen
- Träningar
- Projekt
- Hackathon
-Tent

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med företag och organisationer inom projektet Light in the dark

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen 1.4 kl. 9-12

Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)

Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.

Internationella kontakter

Hackathon i samarbete med Klaipeda University, Turiba, Vidzemes Augstskola, Estonian university of life-sciences och Vidzemes Augstskola

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro 10%
Hackathon 30%
Tent 60%

Underkänd (0)

Frånvaro från närtillfällen (inkl. hackathon) och tentamen
Underkänd tentamen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Betydelsen av den teoretiska grunden framgår inte eller används knapphändigt.
Facklitteratur har använts ensidigt och inkonsekvent samt det finns brister i tillförlitligheten.
Källmaterial (inkl. facklitteratur) används utan motivering och begränsat.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår inte eller är bristfälliga.
Det kritiska tänkandet saknas eller är svagt.
Arbete i grupp medför svårigheter.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den teoretiska grunden framgår tydligt och stöder det som ska ges svar på.
Facklitteraturen är tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt men används aningen okritiskt och utan att till alla delar motiveras.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och är relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en god nivå.
Arbete i grupp går enkelt och ett mervärde ges till gruppen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den teoretiska grunden framgår tydligt, är logisk och bildar en utmärkt helhet.
Facklitteraturen är senaste nytt, tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt, används kritiskt och motiveras väl.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och förklaras på ett utmärkt sätt och är mycket relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en hög nivå.
Arbete i grupp går enkelt, ett stort ansvar tas och ett stort mervärde ges till gruppen.

Förkunskapskrav

Customer Relation Management