Strategi och organisationskultur (5 sp)
Kod: FEK24LF02-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.11.2025 - 31.12.2025
Tajmning
01.01.2026 - 30.04.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Englanti
Antal studerande (min. - max.)
0 - 20
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Annemari Andrésen
Grupper
-
FEK24D-ÅTradenom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande
- Kan definiera och förklara grundläggande begrepp inom strategi, som vision, mission, mål och strategisk planering
- Kan tillämpa strategiskt tänkande på olika scenarier och affärsutmaningar
- Klarar av att identifiera och förklara grundläggande element i organisationskultur, inklusive värderingar, normer och symboler
- Kan identifiera och analysera olika typer av organisationskulturer och deras särdrag
- Vet hur man analyserar sambandet mellan ledarskap, kommunikation och organisationskultur
- Förstår processerna för skapande och förändring av organisationskultur
- Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation
Innehåll
Definitioner, exempel och analyser av strategiska begrepp och organisationskulturer
Strategier och strategiprocesser / organisationskulturer i förhållande till strategier
Utveckling av företagsstrategi och - kultur
Tid och plats
Januari-mars 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Strategi:
Blue Ocean Strategy av W. Chan Kim och Renée Mauborgne
Good Strategy Bad Strategy av Richard Rumelt
Competitive Strategy av Michael E. Porter
The Lean Startup av Eric Ries
Thinking, Fast and Slow av Daniel Kahneman
Organisationskultur:
Organizational Culture and Leadership av Edgar H. Schein
The Culture Code av Daniel Coyle
Corporate Culture and Performance av John P. Kotter och James L. Heskett
The Fifth Discipline av Peter M. Senge
Dare to Lead av Brené Brown
Organisationsmetaforer av Gareth Morgan
Organisationsteori av Mary Jo Hatch
Undervisningsmetoder
10 närtillfällen med föreläsningar, gästföreläsning, gruppuppgifter och presentationer
LinkedIn learning
Litteraturstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsning, studier av olika organisationer & great place to work
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
KLN deadline 7.4.2026
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 h fördelat på
Litteraturstudier
LinkedIn learning
Företagsanalys
KLN
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Aktivt deltagande i närtillfällena 20%
Analys av företag (enskilt eller i par) 40%
KLN 40%
Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)
Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.
Underkänd (0)
Oinlämnade eller underkända inlämningsuppgifter
Godkänd kurs kräver närvaro i åtminstone 70% av tillfällena.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Betydelsen av den teoretiska grunden framgår inte eller används knapphändigt.
Facklitteratur har använts ensidigt och inkonsekvent samt det finns brister i tillförlitligheten.
Källmaterial (inkl. facklitteratur) används utan motivering och begränsat.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår inte eller är bristfälliga.
Det kritiska tänkandet saknas eller är svagt.
Arbete i grupp medför svårigheter.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den teoretiska grunden framgår tydligt och stöder det som ska ges svar på.
Facklitteraturen är tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt men används aningen okritiskt och utan att till alla delar motiveras.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och är relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en god nivå.
Arbete i grupp går enkelt och ett mervärde ges till gruppen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den teoretiska grunden framgår tydligt, är logisk och bildar en utmärkt helhet.
Facklitteraturen är senaste nytt, tillförlitlig, mångsidigt, ändamålsenlig och konsekvent.
Källmaterialet (inkl. facklitteratur) är mångsidigt, används kritiskt och motiveras väl.
Kopplingar mellan teori och praktik framgår och förklaras på ett utmärkt sätt och är mycket relevanta.
Det kritiska tänkandet är på en hög nivå.
Arbete i grupp går enkelt, ett stort ansvar tas och ett stort mervärde ges till gruppen.
Förkunskapskrav
Grundstudier i organisation och ledarskap