Hoppa till innehåll

Introduktion till hållbar och cirkulär design (3 sp)

Kod: VISU25IHCD1-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2025 - 09.01.2026

Tajmning

13.02.2026 - 24.04.2026

Antal studiepoäng

3 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Konst, foto och design Virtuell
  • Elina Rebers

Lärare

Elina Rebers

Grupper

  • FOG25DGD-J
    Formgivare (YH), grafisk design, h25, dagstudier
  • FOG25DIN-J
    Formgivare (YH), inredningsarkitektur, h25, dagstudier

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har en grundläggande förståelse för hållbarhetsfrågor och utmaningar.
- förstår grunderna i cirkularitet och resursflöden.
- har de grundläggande praktiska färdigheter som behövs för att genomföra en designprocess med cirkularitet i fokus.

Innehåll

Självstudiematerial, föreläsningar, diskussioner och workshops.

Tid och plats

11.2-24.4.2026, rumsbokningar hittas i Tuudo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Under kursen kommer vi att utforska vad hållbarhet är, var finns problemen?
Vilken betydelse har design, framtidstänkande och systemdesign för att lösa problemen?
Vi utforskar också principerna för Cirkulär Design utifrån 9R modellen.

Ni kan bekanta er med Sara Lindvall Fors examnesarbete på förhand: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/809718/Lindvall_Fors_Sara.pdf?sequence=2&isAllowed=

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningsuppgifter, presentationer, genomgång, handledning

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h / sp (totalt 81 h)

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns

Tilläggsuppgifter för studerande

Lärare: Sara Lindvall Fors

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsord 1-2:
Den studerande:
- uppvisar grundläggande förståelse för kursens kompetensmål.
- visar en begränsad förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper.
- visar en begränsad kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- har en begränsad kommunikation kring kursens innehåll
- visar svag förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsord 3:
Den studerande uppvisar en:
- tillfredsställande förståelse för kursens kompetensmål.
- tillfredsställande förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper.
- tillfredsställande kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- tillfredsställande kommunikation kring kursens innehåll.
- tillfredsställande förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.

Vitsord 4
Den studerande uppvisar en:
- god förståelse för kursens kompetensmål.
- god förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper.
- god kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- god kommunikation kring kursens innehåll.
- god förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsord 5:
Den studerande uppvisar en:
- utmärkt och engagerad förståelse för kursens kompetensmål.
- utmärkt förmåga att tillämpa hållbarhetsprinciper i sitt eget arbete med kursuppgiften/-uppgifterna.
- utmärkt kreativitet och innovation i de kursuppgifter som hör till kursen.
- utmärkt kommunikation kring kursens innehåll.
- utmärkt förmåga att presentera och argumentera i sakfrågor kopplade till kursinnehållet.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd:
Mer än 30 % frånvaro från undervisningstillfällen och/eller ofullständiga kursuppgifter.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.