Statistisk analys (3 sp)
Kod: BE22EX20-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2025 - 06.01.2026
Tajmning
01.01.2026 - 01.03.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Christel Holmlund-Norrén
- Patrik Karell
- Kaj Hällfors
Grupper
-
BE25FA-EAgrolog (YH), h25, Bioekonomi, flerform
-
BE25FS-ESkogsbruksingenjör (YH), h25, Bioekonomi, flerform
Lärandemål
Den studerande
- känner till grundläggande statistiska begrepp
- förstår betydelsen av korrekt urvalsförfarande vid insamling av data
- kan utföra hypotesprövning
- känner till betydelsen av att villkoren för statistiska test uppfylls
- kan tolka och presentera analysresultat
- förstår vikten av statistik som redskap vid analys av data.
Innehåll
Variation - Grundstenen för statistik
Syftet med statistisk analys
Kvalitativa och kvantitativa variabler
Sampling
Parametrar
Deskriptiv statistik
Statistisk slutledning
Vanliga statistiska test
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målet om god utbildning
Tid och plats
Jan - Feb 2026
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Anvisas i Teams/Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar 20 h
Övningar - 30 h
Tent + handledning 30 h
Praktik- och arbetslivssamarbete
Praktiska exempel och övningar.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Presenteras vid kursstart.
Tilläggsuppgifter för studerande
Förhandsuppgifter presenteras i december 2025.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms utgående från en kurstent.
Underkänd (0)
- Visar ingen förståelse för statistikens roll i datanalys.
- Kan inte tolka eller presentera resultat meningsfullt.
- Ingen medvetenhet om antaganden eller villkor.
- Kan inte utföra hypotesprövning.
- Ingen medvetenhet om korrekta urvalsprocedurer.
- Ingen förståelse för grundläggande begrepp
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- Visa en begränsad förståelse; har svårt att relatera statistik till analyskontext.
- Feltolkar resultat; bristfällig presentation.
- Tänker sällan på antaganden; felaktig tillämpning av tester.
- Försöker utföra tester men med stora fel i procedur eller tolkning.
- Minimal medvetenhet; felaktig tillämpning av metoder.
- Begränsad förståelse; frekventa fel i terminologi.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- Visar en grundläggande förståelse; ser statistik som isolerade beräkningar.
- Presenterar resultat bra; mindre problem med tydlighet eller terminologi.
- Kontrollerar oftast antaganden men verifierar dem sällan.
- Utför tester korrekt med mindre beräknings- eller tolkningsfel. Kan utföra grundläggande tester men har svårigheter med antaganden eller tolkning.
- Tillämpar korrekta metoder i de flesta fall; mindre misstag.Visar medvetenhet men har svårt att tillämpa metoder korrekt.
- Förstår de flesta begrepp men saknar ibland djup.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- Visar en djup förståelse för statistikens roll i beslutsfattande och analys. Ser kopplingen mellan teori och praktik
- Presenterar resultat tydligt med korrekt tolkning och visualisering; använder rätt terminologi.
- Kontrollerar och motiverar antaganden innan tester används.
- Utför tester korrekt, väljer rätt test och tolkar resultat felfritt.
- Förklarar tydligt och tillämpar korrekta urvalsmetoder.
- Visar mycket god förståelse för alla centrala begrepp och terminologi.
Förkunskapskrav
Inga krav på förkunskaper