Marklära och markvård (3 sp)
Kod: BE22MA10-3005
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2025 - 11.01.2026
Tajmning
07.01.2026 - 01.03.2026
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Nina Sevelius
Grupper
-
BE25DA-EAgrolog (YH), h25, Bioekonomi, dagstudier
-
ÖH25BEA-LED-RÖppna YH, Bioekonomi, Agrolog ledstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen
Innehåll
Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Första läsåret, period 3, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsanteckningar och övrigt material enligt information på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, studiebesök, studerandepresentationer samt diskussioner och övningsarbeten. Närmare information på kursens moodlesida
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsningar och/eller studiebesök.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar.
Arbetsinnehållet och fördelningen preciseras av den detaljerade kursbeskrivning på kursens Moodlesida
Periodisering av innehållet
- Markbördighet
- Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
- Markpackning
- Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
- Mullhaltens betydelse
- Mullhaltsförändringar
- Mullhaltshöjande åtgärder
- Gröngödsling
- Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
- Kalkning
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha kursuppgifter och tentamen.
Underkänd (0)
Underkänd tentamen och/eller underkända kursarbeten.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav