Hoppa till innehåll

Marklära och markvård (3 sp)

Kod: BE22MA10-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2025 - 11.01.2026

Tajmning

07.01.2026 - 01.03.2026

Antal studiepoäng

3 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Bioekonomi

Lärare

  • Nina Sevelius

Grupper

  • BE25DA-E
    Agrolog (YH), h25, Bioekonomi, dagstudier
  • ÖH25BEA-LED-R
    Öppna YH, Bioekonomi, Agrolog ledstudier

Lärandemål

Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen

Innehåll

Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar

Tid och plats

Första läsåret, period 3, Campus Raseborg.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsanteckningar och övrigt material enligt information på kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, studiebesök, studerandepresentationer samt diskussioner och övningsarbeten. Närmare information på kursens moodlesida

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsningar och/eller studiebesök.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen inom schemalagd kurstid.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar.
Arbetsinnehållet och fördelningen preciseras av den detaljerade kursbeskrivning på kursens Moodlesida

Periodisering av innehållet

- Markbördighet
- Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
- Markpackning
- Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
- Mullhaltens betydelse
- Mullhaltsförändringar
- Mullhaltshöjande åtgärder
- Gröngödsling
- Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
- Kalkning

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha kursuppgifter och tentamen.

Underkänd (0)

Underkänd tentamen och/eller underkända kursarbeten.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga särskilda förkunskapskrav