Hoppa till innehåll

Tyska 4 (5 sp)

Kod: 904400.0-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

17.09.2025 - 04.01.2026

Tajmning

14.01.2026 - 29.04.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 24

Lärare

  • Malin Johansson

Lärare

Malin Johansson

Lärandemål

Färdighetsnivå B1-B2 enligt den europeiska referensramen för språk

Lärandemål:

Efter avslutad kurs förväntas du kunna

- hitta information i längre texter såsom tidningsartiklar och facktexter
- förstå längre föredrag, föreläsningar och medieinslag på standardspråk
- skriva texter inom det egna ämnesområdet eller om aktuella händelser
- göra anteckningar om huvuddragen i föreläsningar om bekanta teman
- presentera ett relevant tema inom det egna ämnesområdet
- delta i diskussioner om aktuella ämnen

Allmänfärdigheter:

- färdigheter att verka i tvärvetenskapliga grupper
- färdigheter för analytiskt och systematiskt tänkande
- förmåga att uppträda
- känna till de vanligaste mediekällorna på målspråket
- exponeras för språk och kultur utanför klassrummet

Innehåll

Kursen är avsedd att hjälpa dig att uppnå sådana språkfärdigheter att du kan arbeta på tyska inom ditt egna ämnesområde och vara verksam i en internationell omgivning. Kursen ger färdigheter i att använda språket både muntligt och skriftligt inom ett brett register, också på akademisk nivå. Godkänd kurs uppfyller examenskravet på kunskaper i främmande språk enligt förordningen om universitetsexamina 6 §. Studieprestationen antecknas på examensbetyget.

Materialet utgörs av autentiska texter ur tidningar och tidskrifter och även av vetenskapliga artiklar från studerandenas egna vetenskapsområden. Huvudvikten läggs här på förståelse. Den muntliga förmågan övas genom diskussioner och föredrag. Hörförståelsen övas genom filmsnuttar och andra autentiska inslag. I grammatiken ligger koncentrationen på strukturer som kännetecknar vetenskapligt språk såsom nominalisering, genitivuttryck, participer och konjunktiv I.

Tid och plats

Närundervisning, Åbo

on 14.01.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 16.01.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 21.01.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 23.01.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 28.01.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 30.01.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 04.02.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 06.02.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 11.02.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 13.02.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 18.02.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 20.02.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 25.02.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 27.02.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 04.03.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 06.03.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 11.03.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 13.03.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 18.03.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 20.03.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 25.03.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 27.03.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 01.04.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 08.04.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 10.04.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 15.04.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 17.04.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 22.04.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
fr 24.04.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)
on 29.04.2026 10:00-11:30 ARK-B302, Arken Arkipelag (B302)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lärarens eget material.

Undervisningsmetoder

Gruppundervisning och olika slags övningar kring de fyra språkliga färdighetsområdena: läsa, skriva, lyssna, tala.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Mellan- och slutförhör meddelas på kursen. Omtagningsmöjligheter enligt språkcentrets årsvis schemalagda omtentamenstillfällen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Gruppundervisning: 50 timmar Övrigt: 80 timmar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1

Läsa

- Kan med hjälp av frågor hitta information i längre texter såsom tidningsartiklar och facktexter, speciellt inom det egna ämnet.

Lyssna

- Kan besvara frågor till längre föredrag, föreläsningar och medieinslag på standardspråk. Stoffet kan relatera till det egna ämnesområdet eller samhälleliga aktualiteter.

Skriva

- Kan skriva förståeliga sammanfattningar av artiklar om ämnen av studierelaterat eller professionellt intresse, trots att förlagan återspeglar sig i texten.
- Kan skriva tillfredsställande texter inom det egna ämnesområdet eller om aktuella händelser, trots att ordvalet inte alltid är ändamålsenligt och grammatikfel förekommer.
- Kan behjälpligt göra anteckningar vid föreläsningar om temat är bekant.

Tala

- Kan presentera ett relevant tema inom det egna ämnesområdet trots rikligt förekommande språkfel och tvekan.
- Kan i begränsad omfattning delta i diskussioner om aktuella ämnen.

3

Läsa

- Kan självständigt ta ut huvuddragen i längre texter såsom tidningsartiklar och facktexter, speciellt inom det egna ämnet.

Lyssna

- Kan självständigt förstå huvuddragen i längre föredrag, föreläsningar och medieinslag på standardspråk. Stoffet kan relatera till det egna ämnesområdet eller samhälleliga aktualiteter.

Skriva

- Kan skriva förståeliga sammanfattningar av artiklar om ämnen av studierelaterat eller professionellt intresse, trots att förlagan på vissa ställen återspeglar sig i texten
- Kan skriva koherenta texter inom det egna ämnesområdet eller om aktuella händelser. Ordvalet är huvudsakligen korrekt men vissa grammatikfel kan förekomma.
- Kan göra anteckningar om huvuddragen i föreläsningar om bekanta teman, trots att vissa detaljer saknas.

Tala

- Kan med relativ säkerhet presentera ett relevant tema inom det egna ämnesområdet trots att vissa språkfel sänker nivån.
- Kan delta i diskussioner om aktuella ämnen.

5

Läsa

- Kan självständigt ta ut också mera detaljerad information i längre texter såsom tidningsartiklar och facktexter, speciellt inom det egna ämnet.

Lyssna

- Kan självständigt förstå också mera detaljerad information i längre föredrag, föreläsningar och medieinslag på standardspråk. Ämnet kan relatera till det egna ämnesområdet eller samhälleliga aktualiteter.

Skriva

- Kan med egna ord och på en stilistiskt korrekt nivå skriva sammanfattningar av artiklar om ämnen av studierelaterat eller professionellt intresse.
- Kan skriva grammatiskt och stilistiskt korrekta texter inom det egna ämnesområdet eller om aktuella händelser.
- Kan framgångsrikt föra anteckningar vid föreläsningar om temat är bekant. Uppfattar också detaljerad information.

Tala

- Kan ge en klar och flytande presentation av ett relevant tema inom det egna ämnesområdet.
- Kan med pondus hävda sig i diskussioner om aktuella ämnen.


Examinationsformer
Skriftliga och muntliga examinationsuppgifter som grundar sig på kursens lärandemål. Aktivt och regelbundet deltagande i undervisningen, uppgifter som ingår i kursen, mellan- och slutförhör.

Tentamensrätt uppnås:

Aktiv och regelbunden närvaro krävs på kursen, minst 75 % närvaro vid närstudietillfällena, godkända förhör och uppgifter inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Avklarad Tyska 3 eller hänvisning från nivåtest.

Tilläggsuppgifter

På Språkcentrets kurser iakttas tentamensinstruktionens bestämmelser om fusk i tentamen och i alla prestationer, både skriftliga och muntliga, som inte är tentamen. ÅA:s styrelse har fastställt direktiv för plagiathanteringsprocessen i grundutbildningen. Fråga vid behov kursens lärare om du är osäker på frågor om användning av källor och referering av dem.