Spanish 3 (5 cr)
Code: 908300.0-3001
General information
Enrollment
17.09.2025 - 09.11.2025
Timing
09.09.2025 - 18.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Mode of delivery
Contact teaching
Teaching languages
- Svenska
Seats
0 - 24
Teachers
- Marjaana Laaksonen
Teacher in charge
Marjaana Laaksonen
Objective
Färdighetsnivå A2-B1 enligt den europeiska referensramen för språk
Lärandemål:
Efter avslutad kurs förväntas de studerande
- kunna förstå beskrivningar av händelser, enklare faktatexter och tidningsartiklar
- kunna uppfatta huvudpunkterna i diskussioner och medieinslag som behandlar bekanta ämnen normalt taltempo på standardspråk
- kunna sammanfatta en text och skriva en text om ett bekant ämne
- kunna berätta om ett bekant tema inför publik och delta i samtal om ämnet är bekant
Allmänfärdigheter
- förmåga att leda ditt eget arbete och ta egna initiativ
- analytiskt tänkande
- kommunikationsförmåga
- förmåga att uppträda
- exponeras för språk och kultur utanför klassrummet
Content
Under Spanska 3 får de studerande större säkerhet i sin språkanvändning och utvecklar sin förmåga att förstå huvuddragen i medieinslag om dagsaktuella frågor samt i tidnings- och facktexter. Studerandens insikter i den spansktalande världens kultur fördjupas.
Materialet består av autentiska tidningsartiklar från den spansktalande världen. Det används också olika medieinslag. Under kursens lopp håller varje studerande ett kort anförande om ett valfritt tema.
Inom grammatiken behandlas bl a futurum, konditionalis och konjunktiv.
Location and time
Distansundervisning
ti 09.09.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 11.09.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 16.09.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 18.09.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 23.09.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 25.09.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 30.09.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 02.10.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 07.10.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 09.10.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 14.10.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 16.10.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 21.10.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 23.10.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 28.10.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 30.10.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 04.11.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 06.11.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 11.11.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 13.11.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 18.11.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 20.11.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 25.11.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 27.11.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 02.12.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 04.12.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 09.12.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 11.12.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
ti 16.12.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
to 18.12.2025 16:30-18:00 Distansundervisning i Zoom
Materials
Lärarens eget material.
Teaching methods
Gruppundervisning och olika slags övningar kring de fyra språkliga färdighetsområdena: läsa, skriva, lyssna, tala.
Examinationsformer: Skriftliga och muntliga examinationsuppgifter som grundar sig på kursens lärandemål. Aktivt och regelbundet deltagande i undervisningen, uppgifter som ingår i kursen, mellan- och slutförhör.
Tentamensrätt uppnås: Aktiv och regelbunden närvaro krävs på kursen, minst 75 % närvaro vid närstudietillfällena, godkända förhör och uppgifter inom utsatt tid.
Exam schedules
Förhör meddelas på kursen. Omtagningsmöjligheter enligt språkcentrets schemalagda omtentamenstillfällen.
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
1
Läsa
kunna förstå huvuddragen i beskrivningar av händelser, enklare faktatexter och tidningsartiklar
Lyssna
kunna med hjälp av stödfrågor uppfatta huvudpunkterna i diskussioner och medieinslag som behandlar bekanta ämnen i normalt taltempo på standardspråk
Skriva
kunna förståeligt sammanfatta en längre text, även om förlagan starkt återspeglas i sammanfattningen
kunna skriva en förståelig text om ett bekant ämne, men språkfel förekommer rikligt
Tala
kunna efter förberedelse trots stor osäkerhet och många språkfel berätta om ett bekant tema inför publik.
kunna kortfattat delta i samtal genom att svara på frågor om ämnet är bekant
2
Läsa
kunna tämligen väl förstå beskrivningar av händelser, enklare faktatexter och tidningsartiklar
Lyssna
kunna mera självständigt uppfatta huvudpunkterna i diskussioner och medieinslag som behandlar bekanta ämnen i normalt taltempo på standardspråk
Skriva
kunna förståeligt sammanfatta en längre text, även om förlagan ställvis återspeglas i sammanfattningen -kunna skriva en förståelig text om ett bekant ämne, även om språkfel stör helheten
Tala
kunna efter förberedelse trots osäkerhet och språkfel berätta om ett bekant tema inför publik
kunna delta i samtal om bekanta ämnen
4
Läsa
kunna också på en mera detaljerad nivå förstå beskrivningar av händelser, enklare faktatexter och tidningsartiklar
Lyssna
kunna självständigt förstå också mera detaljerad information i diskussioner och medieinslag i normalt taltempo på standardspråk om bekanta ämnen, även om de mest komplicerade detaljerna kan förbli något oklara
Skriva
kunna med egna ord sammanfatta en längre text så att även detaljer framgår
kunna skriva grammatiskt relativt korrekta texter om ett bekant ämne. Språkfel förekommer bara i begränsad utsträckning och gäller inte grundläggande grammatiken
Tala
kunna efter förberedelse med relativt flyt och utan större språkfel berätta om ett bekant tema inför publik
kunna initiera och upprätthålla en diskussion om bekanta ämnen
Qualifications
Avklarad Spanska 2 eller motsvarande kunskaper (A1-A2).
Further information
På Språkcentrets kurser iakttas tentamensinstruktionens bestämmelser om fusk i tentamen och i alla prestationer, både skriftliga och muntliga, som inte är tentamen. ÅA:s styrelse har fastställt direktiv för plagiathanteringsprocessen i grundutbildningen. Fråga vid behov kursens lärare om du är osäker på frågor om användning av källor och referering av dem.