Kommunikation (5 sp)
Kod: ÖH25DISP4-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2025 - 13.03.2026
Tajmning
16.03.2026 - 04.05.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Andel virtuell undervisning
5 sp
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 60
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Camilla Ekman
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studerande:
- ha en gedigen grund i kommunikation inom fastighetsförvaltningsbranschen genom att fokusera på marknadsföring, kundbemötande samt intern och extern kommunikation
- ha utvecklat färdigheter som hjälper dem att skapa och genomföra effektiva marknadsföringsstrategier, ge god kundservice och säkerställa smidig kommunikation inom och utanför organisationen
- kunna beskriva grundläggande principer för kriskommunikation samt analysera och utveckla en kriskommunikationsplan
Innehåll
- Intern och extern kommunikation
- Marknadsföring
- Kundbemötande
- Grundläggande kriskommunikation
Tid och plats
Onlineföreläsningar:
Måndagar v. 12 - 20 (ej v. 15) kl. 16.15 - 17.45
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se gällande kursförverkligande
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande kan identifiera skillnader mellan intern och extern kommunikation och beskriva grundläggande kommunikationskanaler
Studerande känner till grundläggande marknadsföringsverktyg och kan beskriva deras funktioner i allmänna termer
Studerande visar förståelse för kundbemötande och använder artiga och korrekta uttryck i kontakten med kunder
Studerande kan beskriva enkla åtgärder i en krissituation och förstår behovet av tydlighet i kriskommunikation
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan skapa en kommunikationsplan som inkluderar tydliga budskap, lämpliga kanaler och målgrupper för både intern och extern kommunikation
Studerande kan analysera och tillämpa marknadsföringsstrategier och kan använda lämpliga verktyg för att nå marknadsföringsmål
Studerande visar en god förmåga att anpassa bemötandet av olika kundtyper och situationer samt tar kundens behov i beaktande
Studerande kan tillämpa en strukturerad och effektiv kriskommunikationsplan och har en förmåga att använda tydlig och sammanhängande kommunikation under press
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan analysera och förbättra kommunikationsstrategier, säkerställa effektiv informationsdelning såväl internt som externt, samt hantera kommunikationskriser
Studerande kan analysera, skapa och implementera komplexa marknadsföringsstrategier som är anpassade till målgruppens behov
Studerande visar en exceptionell förmåga att förstå och förutse kundbehov samt levererar konsekvent högkvalitativ service
Studerande kan utveckla och genomföra effektiva kriskommunikationsstrategier som minimerar skada och upprätthåller förtroende
Förkunskapskrav
Inga