Hoppa till innehåll

Evidensbaserad vård och interaktion (5 sp)

Kod: VÅ26GV01-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

05.01.2026 - 09.02.2026

Tajmning

19.01.2026 - 30.06.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Josephine Åberg
  • Åbo Vård 1

Lärare

Josephine Åberg

Lärandemål

Studerande:
- kan tillämpa evidensbaserad kunskap och utveckla kritiskt tänkande som grund för vårdarbete och vårdande i klinisk praxis
- kan tillämpa vårdprocessen (bedöma, planera genomföra och utvärdera vård) i vårdarbete, och den finländska klassifikationshelheten av vårdarbete
- kan bemöta klienter/patienter och närstående i olika situationer
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- förstår grundtanken med global kompetens och dess betydelse i dagens värld
- kan reflektera över kulturella och globala perspektiv
- förstår och kan reflektera kring sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund, etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland
- har kunskaper om social- och hälsovårdens lagstiftning

Innehåll

Evidensbaserad vård
Vårdprocessen och FinCC
Professionellt bemötande och kommunikation
Interprofessionellt arbete
Global och kulturell kompetens och globalisering
Etik i vården
Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi
Social- och hälsovårdens lagstiftning, organisation och förvaltningsstruktur

Tid och plats

Raseborg 19.1.2026-8.5.2026

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Publiceras på kursens Moodle sida

Undervisningsmetoder

Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Seminarie
Workshops

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Quiz. 1 sp Deadline
2) Individuell skriftlig distansuppgift 3 sp
3) Aktivt deltagande i WS och seminarie

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Turnitin via Moodle
Eventuella kompletteringar av examinationer bör vara gjorda innan 10.6.2026. Ifall någon del är UK e bör kursen i sin helhet gås om

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Interaktiva föreläsningar och smågruppsarbete
Seminarie
Workshopsarbet

Studerandes tidsanvändning och belastning

På svenska
27 h / 1 sp

Uppskattade tidsanvändning:
Självstudier 30 h
Workshop / interaktiv föreläsningar 16h
Seminarie 4 h
Distansuppgift 81h h
Tentamen 3 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Deltagande i workshops, bedöms GK-UK. Obligatorisk närvaro. För GK vitsord bör studerande aktivt deltagit i alla delar.
2. Distansuppgiften bedöms i skalan 0-5.
3. Individuell skriftlig quiz bedöms i skalan GK-UK

Kursvitsord: För godkänt kursvitsord bör alla delar vara godkända.

Underkänd (0)

Distansuppgiften är inte inlämnad inom utsatt tid eller innehåller inte alla krävda delar. Studerande använder sig inte av evidensbaserade källor i arbete. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.

_________________________________________________________________________

Quizen bedöms med under 50 % av maximalpoängen i examinationen

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Distansuppgiften innehåller alla krävda delar. Studerande använder kurslitteratur och andra källor ytligt. Studerande har ytliga kunskaper i kursens kompetenser, uppgiften besvarar enbast delvis eller ytligt på de ställda frågorna. Uppgiften har delvis relevant innehåll. Studerandes egna reflektioner är svaga eller saknas.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Distansuppgiften innehåller alla krävda delar och besvarar alla frågor med stöd av relevanta källor. Uppgiften har en relevant innehåll. Egna reflektioner beskrivs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Distansuppgiften svarar mångsidigt och brett på frågeställningarna och baserar på relevanta källor. Egna reflektioner beskrivs väl. Uppgiften är inlämnad inom utsatt tid på Moodle.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav