Hälsovårdararbete med skolbarn och unga (3 sp)
Kod: HVV14HA05-3006
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 08.10.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
6 - 25
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Vasa - timlärare Vård
- Pia Nygårdas
Lärare
Anna-Lena Nieminen
Grupper
-
UHV20D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om skol- och studerandehälsovårdens verksamhet och känner till dess styrdokument och förstår dessas betydelse för individens hälsovård i skolan och inom studerandehälsovården
- har fördjupade insikter i främjandet av hälsa och välbefinnande inom skol- och studerandemiljön
- kan stöda, följa upp och bedöma elevens och studerandes välbefinnande och hälsa i olika livssituationer samt stöda deras familjer
- har färdigheter att iaktta och tidigt kunna ingripa i problemsituationer samt hänvisa till fortsatt vård
- kan beakta elevens och den studerandes kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda skolbarn och unga och deras familjer
Innehåll
Lagstiftning och styrdokument inom skol- och studerandehälsovården, elevhälsa
Uppföljning och stöd av elevers och studerandes välbefinnande och hälsa
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Stöd för familjens resurser, föräldraskapet, föräldrarnas/skolbarnets och den ungas hälsa och välmående
Tidig identifiering och tidigt ingripande
Mångprofessionellt och mångkulturellt hälsovårdararbete
Tid och plats
Novia, Alere hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lag om elev- och studerandevård 30.12.2013/1287
NEUKO databas för skol-och studerandehälsovården, THL.
Guiden till studerande hälsovården 2020.Social-och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:17. Social-och Hälsovårdsminsteriet, Helsingfors 2020
Mäki P., Wikström K, Hakulinen T & Laatikainen T. Institutet för Hälsa och Välfärd.
Laaja terveystarkastus (2012 THL)
Rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård (Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2010:11)
Kvalitetsrekommendationer för skolhälsovården (Social- och hälsovårdsministeriets handböcker 2004:9)
Opiskeluterveys. 2011. Kunttu K., Komulainen A., Makkonen K. & Pynnönen P. Duodecim. Helsinki.
Institutet för hälsa och välfärd.www.thl.fi
Social-och hälsovårdsminsteriet.www.stm.fi
Valda artiklar mm.
Undervisningsmetoder
Föreläsning, diskussioner, grupparbeten, individuella arbetsuppgifter och tentamen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen vid kursens slut
Omtentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 81 timmar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Gruppuppgift med seminarium GK/ UK
tentamen 1-5
Förkunskapskrav
Hälsovårdararbetets utgångspunkter