Hoppa till innehåll

Examensarbete, idé och kunskapsbas (2 sp)

Kod: RA16EX01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 31.03.2023

Tajmning

11.01.2023 - 26.05.2023

Antal studiepoäng

2 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till röntgenskötare

Lärare

  • Camilla Ribacka
  • Ulla Penttinen

Lärare

Camilla Ribacka

Grupper

  • URS20D-V
    Röntgenskötare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har förmågan att producera en ide för sitt lärdomsprov och kan framföra och argumentera för sina val.

Innehåll

Examensarbetets ide
Forskningsprocessen inkluderande idepresentation

Tid och plats

Enligt schema

Undervisningsmetoder

Introduktion till examensarbete (föreläsning)
Presentation av idéer för examensarbete
Studerande skriver plan ea
Presentation av plan för ea

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftlig idéplan klar inom maj 2023
Presentation av plan klar inom maj 2023
Godkänd plan inom maj 2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Presentation av godkänd plan för examensarbete

Studerandes tidsanvändning och belastning

27t x 2=54t

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment  kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Förkunskapskrav

Studiehelheten Forskningsprocessen