Funktionella metoder (3 sp)
Kod: SO20SOP3-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 03.09.2022
Tajmning
15.08.2022 - 31.10.2022
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Lilian Nordell
- Janina Dahla
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO21F-ÅSocionom (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande
- förstår hur funktionella metoder kan tillämpas i interaktionen med olika målgrupper
- kan främja delaktighet, engagemang och reflektion hos målgruppen med hjälp av funktionella metoder
Innehåll
- Processhandledning och gruppdynamik
- Skapande metoder
- Rörelsebaserade metoder
- Kommunikation, delaktighet och reflektion
- Handledning genom funktionella metoder
Tid och plats
15.8-1.11.2022
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Karjalainen, A-L.2019. luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali-ja terveysalalle. Jyväskylä:PS-kustannus.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, förhandsuppgift, litteraturstudier, metodverkstäder, grupparbeten och praktiska övningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förhandsuppgift om grupprocesser, inlämnad senast 2.9
Inlämningsuppgift, deadline 31.10
Gruppexamination 31.10 (online)
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen. Kompensationsuppgift vid frånvaro.
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens. I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Studerandes tidsanvändning och belastning
3x27h=81h
Förhandsuppgift+närstudier (1sp)
Individuell inlämningsuppgift (1sp)
Gruppexamination (1sp) Gruppexaminationen kräver samarbete i smågrupp utanför närstudietillfällena. Innehåller både en skriftlig och en praktisk del.
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.
Kursansvarig lärare Lilian Nordell (lilian.nordell@novia.fi), lärare Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi ) och lärare Peter Edelsköld (peter.edelsköld@novia.fi)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förhandsuppgift+närstudier (1sp). Bedömning GK/UK
-närvaro
-att knyta an till teori och hänvisa till källor
-att följa anvisningarna för uppgiften
Individuell inlämningsuppgift (1sp). Bedömning H-5
Studerande bedöms enligt förmåga
-till innovation
-till reflektion
-att knyta an till teori och hänvisa till källor
-att följa anvisningarna för uppgiften
Gruppexamination (1sp). Bedömning H-5
Studerande bedöms enligt
-övningarnas relevans för syfte
-pedagogiskt upplägg
-i vilken mån deltagarna får vara aktiva under gruppaktiviteten
-gruppledarnas engagemang
-tillämpning av professionellt förhållningssätt
Studerande får feedback på inlämningsuppgift och gruppexamination inom 3 arbetsveckor från deadline/utförande.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav