Forskningsmetodik 2 (5 sp)
Kod: SOV10FM-3008
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 29.09.2022
Tajmning
01.09.2022 - 20.11.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Ralf Lillbacka
Lärare
Ralf Lillbacka
Grupper
-
USO20F-VSocionom (YH), h20, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande
- behärskar de kvantitativa och statistiska grundbegreppen, samt kan analysera och tillämpa beskrivande statistik
- behärskar grundbegreppen inom de kvalitativa forskningsmetoderna samt har kunskap om de vanligaste metoderna för kvantitativ och kvalitativ datainsamling och analys
- känner till forskningsprocessen och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen. Hon/han kan planera, organisera och självständigt, dock under handledning, genomföra ett examensarbete
Innehåll
- forskningsprocessens olika faser
- principer och krav, datainsamling och analys inom kvantitativ och kvalitativ forskning
- kvalitativ innehållsanalys
- beskrivande statistik; sannolikhetslära och estimation, statistisk inferens
- hypotesprövning och bivariata sambandstester
Tid och plats
Se veckoschema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
3. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik
Eller enligt examinators anvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen eller alternativa examinationsformen sker i slutet av kursen, med beaktande av studerandes övriga kurser.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Delkursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på tentamen eller skriftlig examination.
Statistik (2 sp)
Delkursen bedöms enligt tentamen, alternativt motsvarande övningsarbete, som bedöms enligt skalan 1-5, samt ett övningsarbete som bedöms enligt skalan godkänt/icke godkänt
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h per studiepoäng: 81 h för forskningsmetodik, allmän del, samt 54 h för statistik, totalt 135 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
- Studerande ska i tentamen visa kunskap i vetenskaplig metodologi
Statistik (2 sp)
- Genom tentamen, alternativt en skriftlig övningsuppgift, och en övningsuppgift som omfattar statistisk analys bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Underkänd (0)
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
- Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik
Statistik (2 sp)
Studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Forskningsmetodik, allmän del (3 sp):
Studerande har i tentamen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder.
Statistik (2 sp):
Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Förkunskapskrav
Forskningsmetodik 1