Marklära och markvårdPoäng (3 sp)
Kod: BE22MA10
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen
Studieperiodens (kursens) innehåll
Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Läromaterial
Studiematerial presenteras på kursens moodlesida
Anmälningstid
15.11.2024 - 12.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 02.03.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
BE24DA-EAgrolog (YH), h24, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen
Innehåll
Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Första läsåret, period 3, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Marken. Eget förlag. Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inga
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (22 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Markbördighet
- Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
- Markpackning
- Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
- Mullhaltens betydelse
- Mullhaltsförändringar
- Mullhaltshöjande åtgärder
- Gröngödsling
- Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
- Kalkning
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen förutsätter deltagande i kursen Odlingsjordar och jordbearbetning.
Vädertålig klädsel vid studiebesök.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deltagande i fält och gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena. Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena. Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.11.2024
Tajmning
01.11.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
5 - 40
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Lars Fridefors
- Christel Holmlund-Norrén
Grupper
-
ÖH24BEA-FLEX-VÖppna YH, Flexibelt till agrolog
-
ÖH23FLEX-BEAÖppna YH, Flexibelt till agrolog
Lärandemål
Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen
Innehåll
Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Kursintroduktion online den 30.10 kl. 17:00 - 19.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Projektarbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Se kursens moodlesida.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen i moodle den 18.12 kl. 17:00 - 21.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h / sp, totalt 81 h.
Periodisering av innehållet
Period 2, hösten 2024.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 01.01.2024
Tajmning
02.01.2024 - 23.02.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 50
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
ÖH23BEA-LED-RÖppna YH, Bioekonomi, Agrolog ledstudier
-
BE23DA-EAgrolog (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen
Innehåll
Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Första läsåret, period 3, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Marken. Eget förlag. Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inga
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Markbördighet
- Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
- Markpackning
- Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
- Mullhaltens betydelse
- Mullhaltsförändringar
- Mullhaltshöjande åtgärder
- Gröngödsling
- Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
- Kalkning
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen förutsätter deltagande i kursen Odlingsjordar och jordbearbetning.
Vädertålig klädsel vid studiebesök.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deltagande i fält och gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 01.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 24.02.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Lärare
Paul Riesinger
Grupper
-
BE22DA-EAgrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen
Innehåll
Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Första läsåret, period 3, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Marken. Eget förlag. Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inga
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Markbördighet
- Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
- Markpackning
- Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
- Mullhaltens betydelse
- Mullhaltsförändringar
- Mullhaltshöjande åtgärder
- Gröngödsling
- Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
- Kalkning
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen förutsätter deltagande i kursen Odlingsjordar och jordbearbetning.
Vädertålig klädsel vid studiebesök.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deltagande i fält och gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga särskilda förkunskapskrav