Hoppa till innehåll

Marklära och markvårdPoäng (3 sp)

Kod: BE22MA10

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen

Studieperiodens (kursens) innehåll

Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar

Förkunskapskrav

Inga särskilda förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Läromaterial

Studiematerial presenteras på kursens moodlesida

Anmälningstid

15.11.2024 - 12.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 02.03.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Paul Riesinger
Grupper
  • BE24DA-E
    Agrolog (YH), h24, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen

Innehåll

Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar

Tid och plats

Första läsåret, period 3, Campus Raseborg.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Marken. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen inom schemalagd kurstid.

Internationella kontakter

Enligt behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inga

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (22 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Markbördighet
- Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
- Markpackning
- Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
- Mullhaltens betydelse
- Mullhaltsförändringar
- Mullhaltshöjande åtgärder
- Gröngödsling
- Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
- Kalkning

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen förutsätter deltagande i kursen Odlingsjordar och jordbearbetning.
Vädertålig klädsel vid studiebesök.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deltagande i fält och gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena. Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena. Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga särskilda förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 06.11.2024

Tajmning

01.11.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

5 - 40

Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Lars Fridefors
  • Christel Holmlund-Norrén
Grupper
  • ÖH24BEA-FLEX-V
    Öppna YH, Flexibelt till agrolog
  • ÖH23FLEX-BEA
    Öppna YH, Flexibelt till agrolog

Lärandemål

Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen

Innehåll

Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar

Tid och plats

Kursintroduktion online den 30.10 kl. 17:00 - 19.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se kursens moodlesida.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Projektarbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Se kursens moodlesida.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen i moodle den 18.12 kl. 17:00 - 21.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h / sp, totalt 81 h.

Periodisering av innehållet

Period 2, hösten 2024.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Förkunskapskrav

Inga särskilda förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 01.01.2024

Tajmning

02.01.2024 - 23.02.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 50

Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Paul Riesinger
Grupper
  • ÖH23BEA-LED-R
    Öppna YH, Bioekonomi, Agrolog ledstudier
  • BE23DA-E
    Agrolog (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen

Innehåll

Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar

Tid och plats

Första läsåret, period 3, Campus Raseborg.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Marken. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen inom schemalagd kurstid.

Internationella kontakter

Enligt behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inga

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Markbördighet
- Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
- Markpackning
- Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
- Mullhaltens betydelse
- Mullhaltsförändringar
- Mullhaltshöjande åtgärder
- Gröngödsling
- Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
- Kalkning

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen förutsätter deltagande i kursen Odlingsjordar och jordbearbetning.
Vädertålig klädsel vid studiebesök.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deltagande i fält och gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga särskilda förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 24.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Paul Riesinger
Lärare

Paul Riesinger

Grupper
  • BE22DA-E
    Agrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- känner till åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- förstår betydelsen av bevarad och ökad markbördighet
- känner till regenerativa odlingsmetoder
- känner till odlingsmarkens betydelse för kolbalansen

Innehåll

Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper, materialitet och porositet, textur och struktur
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper, växtbiomassa, markorganismer och mull
Mullhaltens betydelse och mullhaltsbevarande åtgärder
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper, katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde
Kalkning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar

Tid och plats

Första läsåret, period 3, Campus Raseborg.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Marken. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen inom schemalagd kurstid.

Internationella kontakter

Enligt behov.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inga

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Markbördighet
- Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
- Markpackning
- Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
- Mullhaltens betydelse
- Mullhaltsförändringar
- Mullhaltshöjande åtgärder
- Gröngödsling
- Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
- Kalkning

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen förutsätter deltagande i kursen Odlingsjordar och jordbearbetning.
Vädertålig klädsel vid studiebesök.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deltagande i fält och gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga särskilda förkunskapskrav