Odlingsmarkens vattenhushållningPoäng (3 sp)
Kod: BE22OT20
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Den studerande
- känner till vattnets kretslopp och dess betydelse för växtodling
- kan planera dränering och känner till digitala redskap för detta
- känner till metoder för att minimera avrinningens belastning på vattendragen
- känner till olika grödors vattenbehov och kan optimera bevattningsteknik
- känner till lagar och förordningar kring dikning och bevattning
Studieperiodens (kursens) innehåll
Markvatten
Dränering: utveckling och grundläggande begrepp
Placering och dimensionering av öppna diken och täckdiken
Underhåll, problem och felsökning
Material och maskiner vid täckdikning
Reglerbar dränering, kalkfilterdike och fosforfälla
Bevattning: jordarter och grödor
Beräkning av bevattningsbehovet
Bevattningsteknik
Lagar och förordningar gällande dikning och bevattning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Läromaterial
Anges i Moodle.
Anmälningstid
15.11.2024 - 04.05.2025
Tajmning
01.04.2025 - 31.07.2025
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
5 - 40
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Johnny Sved
- Lars Fridefors
Grupper
-
ÖH24BEA-FLEX-VÖppna YH, Flexibelt till agrolog
-
ÖH23FLEX-BEAÖppna YH, Flexibelt till agrolog
Lärandemål
Den studerande
- känner till vattnets kretslopp och dess betydelse för växtodling
- kan planera dränering och känner till digitala redskap för detta
- känner till metoder för att minimera avrinningens belastning på vattendragen
- känner till olika grödors vattenbehov och kan optimera bevattningsteknik
- känner till lagar och förordningar kring dikning och bevattning
Innehåll
Markvatten
Dränering: utveckling och grundläggande begrepp
Placering och dimensionering av öppna diken och täckdiken
Underhåll, problem och felsökning
Material och maskiner vid täckdikning
Reglerbar dränering, kalkfilterdike och fosforfälla
Bevattning: jordarter och grödor
Beräkning av bevattningsbehovet
Bevattningsteknik
Lagar och förordningar gällande dikning och bevattning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Period 4-5, med tyngdpunkt på period 5.
Kursintroduktion den 1.4 2025 kl. 17 - 19 online i Teams.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Se anvisningar på kursens moodlesida.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Fältstudier och studiebesök
Kursprojekt
Praktik- och arbetslivssamarbete
Regionalt näringslivssamarbete med dräneringsplanerare med flera.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömda inlämnings- och projektuppgifter
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h / sp
Periodisering av innehållet
- Markvatten
- Dränering: utveckling och grundläggande begrepp
- Placering och dimensionering av öppna diken och täckdiken
- Underhåll, problem och felsökning (fältstudier)
- Material, metoder och maskiner vid täckdikning
- Reglerbar dränering, kalkfilterdike och fosforfälla
- Tvåstegsdiken
- Bevattning: jordarter och grödor
- Beräkning av bevattningsbehovet
- Bevattningsteknik
- Underbevattning av olika grödor, bland annat vall
- Lagar och förordningar kring dikning och bevattning
Tilläggsuppgifter för studerande
Vädertålig klädsel samt anteckningsmaterial vid fältstudier och studiebesök
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömda inlämningsuppgifter och kursprojekt
Kursaktivitet och närvaro vid fältstudier och studiebesök med rapportering
Underkänd (0)
Underkända inlämningsuppgifter och/eller underkänt kursprojekt
Frånvaro vid fältstudier och studiebesök med rapportering
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Godkända inlämningsuppgifter och kursprojekt på en tillfredsställande nivå
Närvaro vid fältstudier och studiebesök medgodkänd rapportering på en tillfredsställande nivå
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Godkända inlämningsuppgifter och kursprojekt på en god nivå
Närvaro vid fältstudier och studiebesök medgodkänd rapportering på en god nivå
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Godkända inlämningsuppgifter och kursprojekt på en berömlig nivå
Närvaro vid fältstudier och studiebesök medgodkänd rapportering på en berömlig nivå
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Anmälningstid
15.11.2024 - 09.03.2025
Tajmning
03.03.2025 - 27.04.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
BE23DA-EAgrolog (YH), h23, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till vattnets kretslopp och dess betydelse för växtodling
- kan planera dränering och känner till digitala redskap för detta
- känner till metoder för att minimera avrinningens belastning på vattendragen
- känner till olika grödors vattenbehov och kan optimera bevattningsteknik
- känner till lagar och förordningar kring dikning och bevattning
Innehåll
Markvatten
Dränering: utveckling och grundläggande begrepp
Placering och dimensionering av öppna diken och täckdiken
Underhåll, problem och felsökning
Material och maskiner vid täckdikning
Reglerbar dränering, kalkfilterdike och fosforfälla
Bevattning: jordarter och grödor
Beräkning av bevattningsbehovet
Bevattningsteknik
Lagar och förordningar gällande dikning och bevattning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Andra läsåret, period 4, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Växtnäring. Eget förlag. Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök (gårdsstudier). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Provtagningsarbete i fält, samt studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter, enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (inventeringar, demonstrationer och övningar i fält samt föreläsningar och diskussioner, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (22 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Markvatten
- Dränering: utveckling och grundläggande begrepp
- Placering och dimensionering av öppna och täckdiken
- Underhåll, problem och felsökning (fältstudier)
- Material och maskiner vid täckdikning
- Reglerbar dränering, kalkfilterdike och fosforfälla
- Bevattning: jordarter och grödor
- Beräkning av bevattningsbehovet
- Bevattningsteknik
- Lagar och förordningar kring dikning och bevattning
Tilläggsuppgifter för studerande
Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Anmälningstid
01.12.2023 - 25.02.2024
Tajmning
26.02.2024 - 19.04.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för bioekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Bioekonomi
Lärare
- Paul Riesinger
Grupper
-
BE22DA-EAgrolog (YH), h22, Bioekonomi, dagstudier
Lärandemål
Den studerande
- känner till vattnets kretslopp och dess betydelse för växtodling
- kan planera dränering och känner till digitala redskap för detta
- känner till metoder för att minimera avrinningens belastning på vattendragen
- känner till olika grödors vattenbehov och kan optimera bevattningsteknik
- känner till lagar och förordningar kring dikning och bevattning
Innehåll
Markvatten
Dränering: utveckling och grundläggande begrepp
Placering och dimensionering av öppna diken och täckdiken
Underhåll, problem och felsökning
Material och maskiner vid täckdikning
Reglerbar dränering, kalkfilterdike och fosforfälla
Bevattning: jordarter och grödor
Beräkning av bevattningsbehovet
Bevattningsteknik
Lagar och förordningar gällande dikning och bevattning
Kursen utgår från flera av de globala hållbarhetsmålen, främst målen om hållbar konsumtion och produktion, om ekosystem och biologisk mångfald samt om förebyggande av klimatförändringar
Tid och plats
Andra läsåret, period 4, Campus Raseborg.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsanteckningar, artiklar.
Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Växtnäring. Eget förlag. Karis.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök (gårdsstudier). Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Provtagningsarbete i fält, samt studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter, enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen inom schemalagd kurstid.
Internationella kontakter
Enligt behov.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Enligt validering.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (inventeringar, demonstrationer och övningar i fält samt föreläsningar och diskussioner, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
Periodisering av innehållet
- Markvatten
- Dränering: utveckling och grundläggande begrepp
- Placering och dimensionering av öppna och täckdiken
- Underhåll, problem och felsökning (fältstudier)
- Material och maskiner vid täckdikning
- Reglerbar dränering, kalkfilterdike och fosforfälla
- Bevattning: jordarter och grödor
- Beräkning av bevattningsbehovet
- Bevattningsteknik
- Lagar och förordningar kring dikning och bevattning
Tilläggsuppgifter för studerande
Vädertålig klädsel samt anteckningsmaterial vid fältarbete och studiebesök.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en utmärkt nivå.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Deltagande i fält och vid gårdsbesök.
Deltagande vid studiebesök.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Underkänd (0)
Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.