Hoppa till innehåll

Interkulturellt arbetePoäng (5 sp)

Kod: SOKG2504

Poäng

5 sp

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan identifiera individuella och samhälleliga processer gällande invandring och migration
- känner till central invandringspolitik och - lagstiftning i Finland
- kan verka för att minska och förebygga rasism och segregering
- känner till grunderna och utgångspunkterna för internationell diakoni, mission och kyrkans interkulturella arbete och kan tillämpa dem i församlingsarbete
- utvecklar ett interprofessionellt och dialogiskt förhållningssätt som stöder delaktighet och mänskliga rättigheter lokalt och globalt

Studieperiodens (kursens) innehåll

- interkulturalitet i samhället
- integrationsstödjande service
- kyrkan som fristad
- missionens verksamhet och organisering
- missionsfostran
- bemötande av människor med varierande kulturell och religiös bakgrund
- integrations- och delaktighetsfrämjande verksamhet
- respektfull religions- och ekumenisk dialog

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, nöjaktig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Anmälningstid

02.12.2025 - 31.12.2025

Tajmning

01.01.2026 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

5 sp

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 35

Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Vasa Socionom
  • Luisa Tast
  • Jessica Emaus
Lärare

Luisa Tast

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera individuella och samhälleliga processer gällande invandring och migration
- känner till central invandringspolitik och - lagstiftning i Finland
- kan verka för att minska och förebygga rasism och segregering
- känner till grunderna och utgångspunkterna för internationell diakoni, mission och kyrkans interkulturella arbete och kan tillämpa dem i församlingsarbete
- utvecklar ett interprofessionellt och dialogiskt förhållningssätt som stöder delaktighet och mänskliga rättigheter lokalt och globalt

Innehåll

- interkulturalitet i samhället
- integrationsstödjande service
- kyrkan som fristad
- missionens verksamhet och organisering
- missionsfostran
- bemötande av människor med varierande kulturell och religiös bakgrund
- integrations- och delaktighetsfrämjande verksamhet
- respektfull religions- och ekumenisk dialog

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav