Hoppa till innehåll

Strategi och organisationskulturPoäng (5 sp)

Kod: FEK24LF02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- Kan definiera och förklara grundläggande begrepp inom strategi, som vision, mission, mål och strategisk planering
- Kan tillämpa strategiskt tänkande på olika scenarier och affärsutmaningar
- Klarar av att identifiera och förklara grundläggande element i organisationskultur, inklusive värderingar, normer och symboler
- Kan identifiera och analysera olika typer av organisationskulturer och deras särdrag
- Vet hur man analyserar sambandet mellan ledarskap, kommunikation och organisationskultur
- Förstår processerna för skapande och förändring av organisationskultur
- Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation

Studieperiodens (kursens) innehåll

Definitioner, exempel och analyser av strategiska begrepp och organisationskulturer
Strategier och strategiprocesser / organisationskulturer i förhållande till strategier
Utveckling av företagsstrategi och - kultur

Förkunskapskrav

Grundstudier i organisation och ledarskap

Anmälningstid

02.12.2024 - 15.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 30.04.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Annemari Andrésen
Lärare

Maria Westerlund

Grupper
  • FEK23D-Å
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- Kan definiera och förklara grundläggande begrepp inom strategi, som vision, mission, mål och strategisk planering
- Kan tillämpa strategiskt tänkande på olika scenarier och affärsutmaningar
- Klarar av att identifiera och förklara grundläggande element i organisationskultur, inklusive värderingar, normer och symboler
- Kan identifiera och analysera olika typer av organisationskulturer och deras särdrag
- Vet hur man analyserar sambandet mellan ledarskap, kommunikation och organisationskultur
- Förstår processerna för skapande och förändring av organisationskultur
- Kan utvärdera strategier för att främja en inkluderande kultur och hantera kulturella konflikter
utvecklar förmågan till reflektion över den egna organisationskulturen och hur den påverkar ens eget beteende och arbetsprestation

Innehåll

Definitioner, exempel och analyser av strategiska begrepp och organisationskulturer
Strategier och strategiprocesser / organisationskulturer i förhållande till strategier
Utveckling av företagsstrategi och - kultur

Tid och plats

Januari-mars 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Strategi:
Blue Ocean Strategy av W. Chan Kim och Renée Mauborgne
Good Strategy Bad Strategy av Richard Rumelt
Competitive Strategy av Michael E. Porter
The Lean Startup av Eric Ries
Thinking, Fast and Slow av Daniel Kahneman

Organisationskultur:
Organizational Culture and Leadership av Edgar H. Schein
The Culture Code av Daniel Coyle
Corporate Culture and Performance av John P. Kotter och James L. Heskett
The Fifth Discipline av Peter M. Senge
Dare to Lead av Brené Brown
Organisationsmetaforer av Gareth Morgan
Organisationsteori av Mary Jo Hatch

Undervisningsmetoder

7 närtillfällen med föreläsningar, gästföreläsning, gruppuppgifter och presentationer
LinkedIn learning
Litteraturstudier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsning, studier av olika organisationer & great place to work

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KLN deadline 7.4.2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

135 h fördelat på
Litteraturstudier
LinkedIn learning
Företagsanalys
KLN

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Aktivt deltagande i närtillfällena 20%
Analys av företag (enskilt eller i par) 40%
KLN 40%

Komplettering (omtentamensmöjlighet)
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, erbjuds minst två (2) tillfällen för omtagning av tentamen eller komplettering av prestationer. Som omtagningar räknas också de tillfällen då den studerande uteblir från fastställda tillfällen för omtagning.
-En studerande som inte fått godkänt vitsord i en studiehelhet eller kurs, och som inte inom utsatt tid gjort nödvändiga kompletteringar eller blivit godkänd i kursen på basen av omtagning av tentamen, skall avlägga studiehelheten eller kursen på nytt.
Omtentamensdatum
- Inlämningskompletteringar bör ske under de tre följande aktiva studiemånaderna (flexibel lösning) ; 9-12, 1-4
- Försenade inlämningar bedöms -1 vitsord (den enskilda uppgiften)

Höjande av vitsord inom ett år
-En studerande har rätt att en gång försöka höja vitsordet för en studiehelhet eller kurs som bedömts med godkänt vitsord (1–5) inom 12 månader från prestationsdatumet enligt yrkeshögskolans anvisningar.

Underkänd (0)

Oinlämnade eller underkända inlämningsuppgifter
Frånvaro från 2 tillfällen eller mer

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Inlämningsuppgifterna är av låg kvalitet och baserade på enstaka källor
Låg aktivitet under närtillfällena

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Inlämningsuppgifterna motsvarar kraven innehållsmässigt och är baserade på ett antal relevanta källor
Aktiviteten under närtillfällena är på god nivå

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Inlämningsuppgifterna är högklassiga och är baserade på ett flertal relevanta källor, såväl böcker som artiklar och primärdata
Hög närvaro och aktivitet under närtillfällena

Förkunskapskrav

Grundstudier i organisation och ledarskap