Forsknings- och utvecklingsmetoderPoäng (5 sp)
Kod: FEK25TB04
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår och kan tillämpa forskningsprocessens olika steg
- kan använda lämplig forsknings- och utvecklingsmetod med hänsyn till etiska aspekter
- kan skriva vetenskaplig text
- kan kritiskt välja ut källor och lär sig hur man skriver vetenskaplig text
- har insikter i hur AI kan användas i forskningen
- kan sammanställa en forskningsplan
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Introduktion till forskningsprocessen
- Forskningsetik och källkritik
- Forsknings- och utvecklingsmetoder
- Vetenskapligt skrivande
- AI och dess tillämpning inom forskning och litteratursökning
- Sammanställning av en forskningsplan
Förkunskapskrav
Svenska för affärslivet 3 sp samt minst 120 sp studier
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Den studerande kan beskriva de grundläggande stegen i forskningsprocessen och visar en grundläggande förståelse för varje steg.
Den studerande kan tillämpa en enkel forsknings- eller utvecklingsmetod etiskt, men med viss vägledning.
Den studerande är insatt i den grundläggande strukturen för en vetenskaplig text.
Den studerande kan identifiera och använda grundläggande källor, men visar begränsad kritisk förmåga vid val av källor.
Den studerande har en grundläggande förståelse för hur AI kan användas inom forskning
Den studerande kan sammanställa en enkel forskningsplan med stöd, men planen saknar ofta detaljer och djup.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande kan självständigt planera forskningsprocessens olika steg och förstår hur de hänger ihop.
Den studerande kan tillämpa en forsknings- eller utvecklingsmetod etiskt korrekt och utan omfattande vägledning, och visar förståelse för metodens styrkor och svagheter.
Den studerande kan analysera en välstrukturerad vetenskaplig text med tydlig argumentation och korrekt användning av akademiska format och referensstilar.
Den studerande visar förmåga att kritiskt utvärdera och välja ut relevanta och pålitliga källor, samt integrera dessa i en välunderbyggd vetenskaplig text.
Den studerande har en god förståelse för hur AI-verktyg kan stödja forskningsprocessen, särskilt i dataanalys och informationssökning, med viss förståelse för verktygens begränsningar.
Den studerande kan skapa en forskningsplan med en genomarbetad metodologi och tydlig tidsplan, samt motivera valet av forskningsfråga och metod.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande visar en djup förståelse för forskningsprocessen och kan kritiskt reflektera över hur de olika stegen påverkar forskningsresultatet. Studenten kan också anpassa processen efter specifika forskningsproblem.
Den studerande kan inte bara tillämpa forskningsmetoder självständigt och etiskt, utan också anpassa metoderna för att möta komplexa forskningsutmaningar.
Den studerande kan analysera en vetenskaplig text av hög kvalitet med stark argumentation, djupgående analys, och felfri formatering.
Den studerande visar en avancerad förmåga att välja ut och kritiskt granska källor och integrera källor på ett sätt som fördjupar analysen och stärker argumentationen.
Den studerande har en utmärkt förståelse för hur AI-verktyg kan stödja forskningsprocessen, särskilt i dataanalys och informationssökning, med god förståelse för verktygens begränsningar.
Den studerande kan utveckla en detaljerad och genomarbetad forskningsplan som visar på kreativitet, originalitet och en stark koppling mellan inledning, forskningsfråga och metodologi.